Sökning: "inspirera elever"

Visar resultat 16 - 20 av 147 uppsatser innehållade orden inspirera elever.

  1. 16. ”Om man ska lära sig att läsa så måste man vara sugen på att läsa.” : Lärares syn på läslust och hur de arbetar med elevernas läslust i åtanke

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Johanna Jansson; [2022]
    Nyckelord :Läslust; läsfrämjande; böcker; läsning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att synliggöra hur lärarnas tankar kring läslusten och motiv för hur man arbetar med den ska bidra till en medvetenhet kring det läsfrämjande arbetets roll i klassrummet och hur den kan utvecklas. Studien riktar in sig på arbetet med elever under de tidiga årskurserna 1–3. LÄS MER

  2. 17. Inkludering i SO-undervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Jennifer Rasovic; Johanna Rasmussen; [2022]
    Nyckelord :Inkludering; didaktik; SO-undervisning; multimodalitet; KASAM; multipla intelligenser; grundskolan; lärande.;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt är skriven i syfte att inspirera lärare i hur de kan tillämpa olika inkluderingsaspekter i sin undervisning utifrån ett perspektiv som omfattar SO-ämnet. Samtidigt vill vi lyfta innebörden av den inkluderande undervisningen samt hur de gynnar elever i skolarbetet och deras personliga utveckling. LÄS MER

  3. 18. Grej of the day som undervisningsmetod inom SO-ämnena : En kvalitativ studie om Didaktiska val i alternativa undervisningsmetoder

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Julia Trädgårds; Marie Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Grej of the day; GOTD; Samhällsorienterande ämnen; SO; undervisningsmetod; grundskola;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur lärare använder GOTD i undervisningen och vad lärare anser att den bidrar till i SO-undervisningen. Studien utgår från en kvalitativ ansats och kommer att analyseras utifrån ett sociokulturellt perspektiv. LÄS MER

  4. 19. Limön som klassrum : Utveckling och utvärdering av en lärarhandledning i biologi med utomhuspedagogik i fokus för grundskolans åk. 4-6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för elektroteknik, matematik och naturvetenskap

    Författare :Jenny Silén; [2022]
    Nyckelord :Biologiundervisning; lärarhandledning; utomhuspedagogik;

    Sammanfattning : Biologiundervisning som till stora delar syftar till en förståelse för och kunskaper kring naturen bedrivs, trots dess fördelar, i allt för liten utsträckning i dess autentiska miljö, det vill säga i naturen. Med det som utgångspunkt så syftar detta arbete till att resultera i en lärarhandledning i ämnet biologi för mellanstadiet där utomhuspedagogik står i fokus. LÄS MER

  5. 20. Elevers syn på inflytande och delaktighet i förskoleklass : En kvalitativ intervjustudie utifrån barns perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Sandra Stenbäck; Adriana Morar; [2022]
    Nyckelord :Pupils perspectives; children s conversations; co-determination; participation; obedience; preschool class; influence; Elevers perspektiv; barnsamtal; medbestämmande; delaktighet; hörsammade; förskoleklass; inflytande;

    Sammanfattning : Begreppen delaktighet och inflytande används flitigt i skolans verksamhet, men hur görs barn och elever delaktiga i undervisningen och när tillåts de egentligen ha inflytande? Studiens syfte är att belysa elevernas delaktighet och inflytande utifrån deras perspektiv. Den teori som används är Shiers delaktighetsmodell och som metod har intervjuer använts i form av barnsamtal. LÄS MER