Sökning: "instrument kunskap"

Visar resultat 1 - 5 av 400 uppsatser innehållade orden instrument kunskap.

  1. 1. Ett laddat musikaliskt moment : En kvalitativ studie kring elgitarristers uttryckta upplevelser och reflektioner kring det musikaliska momentet improvisation

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Edvin Andersson; [2024]
    Nyckelord :Improvisation; elgitarr; socialpsykologiskt perspektiv; upplevelse; reflektion;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet har varit att bidra med mer kunskap i vad gymnasieelever medhuvudinstrumentet elgitarr uttrycker i sina upplevelser och reflektioner kring det musikaliskamomentet improvisation analyserat utifrån ett socialpsykologiskt perspektiv. I arbetet användes enkvalitativ forskningsmetod, bestående av en improvisation i form av ett jam som trigger samt ensemistrukturerad fokusgruppsintervju med två deltagare som gick i trean på det estetiskaprogrammet med inriktning musik och hade elgitarr som huvudinstrument. LÄS MER

  2. 2. Att göra kunskap till sin egen : En studie om internalisering och externalisering för trum- och slagverkselever i kulturskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Johannes Sidenqvist; [2024]
    Nyckelord :Drum teaching; percussion teaching; instrumental teaching; socialcultural perspective; internalization; externalization; Trum- och slagverksundervisning; instrumentalundervisning; kulturskolan; sociokulturellt perspektiv; internalisering; externalisering;

    Sammanfattning : Detta självständiga arbete har ämnat att bidra med ökad förståelse för hur trum- och slagverkslärare på svenska kulturskolor beskriver hur deras elever internaliserar och externaliserar kunskap på olika sätt. Uppsatsen utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv och använder begreppen internalisering och externalisering för att diskutera lärande. LÄS MER

  3. 3. Distriktssköterskans erfarenheter av att skörhetsskatta äldre personer inom primärvård och kommunal hälso- och sjukvård : En kvalitativ intervjustudie

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)

    Författare :Kristina Shamoun; Susann Galvig; [2023]
    Nyckelord :Clinical Frailty Scale CFS ; distriktssköterskor; erfarenheter; omvårdnadsteori; skörhet; vårdkvalitet; åldrande; äldre;

    Sammanfattning : Bakgrund: Befolkningen i världen förväntas att öka och bli allt äldre i framtiden, särskilt gruppen över 65 år. Denna demografiska förändring ställer höga krav på vårdens resurser. Skörhet, som kännetecknas av minskade fysiologiska resurser och ökad sårbarhet, spelar en viktig roll i denna fördelning. LÄS MER

  4. 4. Musikteori - ett bortglömt verktyg i musikskapandet : En studie om musikteoretiska kunskaper och musikval

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Martin Lindbergh; [2023]
    Nyckelord :Musikteori; pop-musik; musikkunskaper; musikteoretiska element;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att tydliggöra personers musikteoretiska kunskap och se hur den påverkar deras upplevelser av musik. Studien tittar även på hur deras musikteoretiska kunskap påverkar deras val av musik samt vilka musikaliska element som anses viktiga. LÄS MER

  5. 5. Utvärdering av test-retestreliabiliteten hos bedömningsinstrumentet Assisting Hand Assessment for individuals with Upper-limb difference with or without using a Prosthesis (AHA-UP)

    Magister-uppsats, Jönköping University/HHJ, Avd. för rehabilitering

    Författare :Stina Lermon; [2023]
    Nyckelord :arbetsterapi; övre extremitetsavvikelse; amputation; armprotes; test-retestreliabilitet; bedömningsinstrument;

    Sammanfattning : Introduktion: Assisting Hand Assessment for individuals with Upper limb difference with or without using a Prosthesis (AHA-UP) är en ny version av Assisting Hand Assessment (AHA). Det nya instrumentet avses användas för bedömning av hur barn och vuxna med unilateral avsaknad av hela eller delar av handen använder sina händer i tvåhandsaktivitet. LÄS MER