Sökning: "intellektuell funktionsnedsättning musik"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden intellektuell funktionsnedsättning musik.

  1. 1. Musik som en väg till delaktighet för barn och vuxna med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Monica Turesson; [2023]
    Nyckelord :Musik; delaktighet; intellektuell funktionsnedsättning; specialpedagogik; kommunikation;

    Sammanfattning : Abstrakt Att kommunicera är en grundläggande demokratisk rättighet, och delaktighet är mycket viktigt för att stärka möjligheter till kommunikation. Personer med avsevärda nedsättningar i förmåga till kommunikation har ofta flera andra funktionsnedsättningar vilket komplicerar situationen och gör att pedagoger behöver mer kunskap kring denna grupp (Heister Trygg, 2012). LÄS MER

  2. 2. Musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan : Sex lärares berättelser kring användandet av musik som pedagogiskt verktyg i grundsärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Veronica Westerback; [2023]
    Nyckelord :Music; support; pedagogical tool; special education; intellectual disabilities; learning; Musik; stöd; pedagogiskt verktyg; specialpedagogik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning;

    Sammanfattning : AbstractThe purpose of this study is to shed light on some teachers' image of, and thoughts about, different ways of using music as a pedagogical tool in primary special education, as well as the opportunities and challenges such a way of working entails. Based on the purpose, the following questions have been formulated:  What different ways of working with music as a pedagogical tool in the elementary special school come out through the teachers' statements? What possibilities emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? What challenges emerge in the teachers' statements when it comes to using music as a pedagogical tool in teaching? The study has a qualitative approach. LÄS MER

  3. 3. Alternativa kommunikationssätt i musikundervisningen : en fallstudie om kommunikation och delaktighet i grundsärskolans musikundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet

    Författare :Evelina Balke; [2022]
    Nyckelord :Participation; music; special education; learning disabilities; augmentative and alternative communication.; Delaktighet; musik; grundsärskola; intellektuell funktionsnedsättning; alternativ och kompletterande kommunikation;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to help increase knowledge of using augmentative and alternative communication (AAC) in the music education in compulsory schools for pupils with learning disabilities. The study aims to identify and analyze how this use affects these pupils’ communication and participation, in educational and social context. LÄS MER

  4. 4. Sångundervisning med variation : Om sångpedagogers undervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälle

    Författare :Rebecka Krusevall; [2021]
    Nyckelord :intellektuell funktionsnedsättning; Downs syndrom; sångpedagog; sångundervisning; kör; körundervisning;

    Sammanfattning : Utgångspunkten för denna undersökning är att få fördjupande kunskaper om sångundervisning för personer med intellektuell funktionsnedsättning. Tidigare forskning visar att personer med intellektuell funktionsnedsättning kan behöva längre tid för inlärning vid musikundervisning och att anpassningar kan behöva göras utifrån personens individuella förutsättningar. LÄS MER

  5. 5. Musikens påverkan på lärande och spåkutveckling hos barn med intellketuell funktionsnedsättning. : En systematisk literaturstudie

    Magister-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Ingrid Vahter; [2021]
    Nyckelord :music; learning; intellectuell disability; language devlopment; musik; lärande; intellektuell funktionsnedsättning; kommunikation; språkutveckling;

    Sammanfattning : Background: Music has been an important part of people's social community and contributes to the individual's development. The school shall contribute to the development of children. In the curriculum for the special school music is seen as a special tool for learning, processing impressions and conveying thoughts and ideas. LÄS MER