Sökning: "intersektionalitet värdegrund"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden intersektionalitet värdegrund.

  1. 1. Litteraturhistoriska urval : En historisk jämförelse av det skönlitterära författarurvalet i tre litteraturhistoriska läroböcker för gymnasieskolans svenskämne och deras samtida läroplaner.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för kultur och estetik

    Författare :Sara Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Läromedel; läroplaner; urval; utrymme; litteraturhistoria; representation; kanon; intersektionalitet.;

    Sammanfattning : Denna kvantitativa och jämförande studie undersöker författarurvalet och utrymmesfördelningen i tre litteraturhistoriska läroböcker från åren 1991–2021 för gymnasieskolans svenskämne. Utrymmesfördelningen undersöks utifrån tidsperiod, könstillhörighet och geografisk härkomst. LÄS MER

  2. 2. Intersektionella perspektiv på Gräset sjunger : Skönlitteratur och värdegrundsarbete inom ramen för gymnasieskolans svenskundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Asima Curkic; [2022]
    Nyckelord :Gräset sjunger; intersektionalitet; genus; ras; klass; värdegrund; jämställdhet; rasism; diskursanalys; det deliberativa samtalet; rasifiering; vithetsnorm;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka de didaktiska möjligheter och fallgropar som finns med att använda skönlitteratur såsom Gräset sjunger (1950) för att diskutera värdegrundsfrågor inom svenskämnet på gymnasienivå. Metoden som används är diskursanalys utifrån ett intersektionellt perspektiv med fokus på maktaxlarna genus, ras och klass. LÄS MER

  3. 3. Du får inte vara med! : En intersektionell analys av skönlitterära utdrag i läromedel inom svenskämnet för gymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Fredrik Karlsson; Matilda Mårtensson; [2021]
    Nyckelord :Subjektsposition; modelläsare; modellärare; värdegrund; läromedel; skönlitteratur; intersektionalitet; gymnasieskola;

    Sammanfattning : Denna studie har som mål att utläsa i vilken mån värdegrunden genomsyrar läromedlen i Svenska 1 på gymnasiet i deras skönlitterära utdrag i arbetet med dessa. Vidare har studien som syfte att se vilka grupper som gestaltas i de skönlitterära utdragen och vem den tänkta modelläsaren och modelläraren för de analyserade läromedlen är. LÄS MER

  4. 4. Är HBTQ+ historia närvarande i historieundervisningen? : En kvalitativ intervjustudie med verksamma grundlärare åk 4–6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskap

    Författare :Josefin Modin; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka om och i så fall hur Skolverkets formuleringar om värdegrund och skolans uppdrag tillämpas i svenska läromedel och i undervisningen i historia på mellanstadiet. Detta genom att göra intervjustudier med verksamma lärare för att undersöka närvaron av HBTQ+ historia i undervisningen. LÄS MER

  5. 5. Det Tidlösa Mellanrummet : Hur skönlitteratur på gymnasiet kan kopplas till värdegrunden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Rebecca Elvelin; Nathanael Tewolde Beyene; [2021]
    Nyckelord :foundation of values; power structures; intersectionality; literature; värdegrund; maktstrukturer; intersektionalitet; skönlitteratur;

    Sammanfattning : The study analyses fiction used in upper secondary schools in the subject of English in the aims of connecting it to the Swedish concept of “värdegrunden” (foundation of values) which all education in Swedish schools must be based on. The study aims to answer the question of how teachers work with fiction in relation to the foundation of values, and to identify which power structures and norms occur in the fiction they use in relation to sexuality, ethnicity, and equality. LÄS MER