Sökning: "interventionsstudie läsförståelse"

Visar resultat 16 - 20 av 27 uppsatser innehållade orden interventionsstudie läsförståelse.

  1. 16. Bokhunden som inte kunde läsa   : En interventionsstudie i åk 2 och 3 med elever i lässvårigheter.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik (PED)

    Författare :Annelie Gustafsson; Maria Persson; [2016]
    Nyckelord :readingdog; intervention; motivation; worddecoding; bokhund; intervention; läsförståelse; läshund; motivation; ordavkodning;

    Sammanfattning : In a time where literacy is described as one of the most important tools for participation and development, configuration and implementation of scientifically based interventions can only been seen as a particularly important pedagogical challenge. Being able to read is a composite ability consisting of two main factors, being able to decode words and understanding the language (Gough & Tunmer, 1986). LÄS MER

  2. 17. ”Skulle du inte gå till studsmattan?”- En interventionsstudie om hur sokratiska samtal kan påverka elevers läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Tula Nyström; [2016]
    Nyckelord :inkluderande arbetssätt; eftertänksam dialog; sokratiska samtal; läsförståelse; elever i behov av stöd; identifikatorisk läsning;

    Sammanfattning : This study wants to illustrate the use of the Socratic dialogue in relation to reading comprehension. An intervention with children in third grade at two different schools, one with previous experience from working with Socratic dialogues and one without any earlier experience, has been done. LÄS MER

  3. 18. Intensivundervisning i läsförståelsestrategier för elever i åk 7 : En interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Johanna Andersson; [2016]
    Nyckelord :Reciprocal teaching; läsförståelse; läsförståelsestrategier; läs- och skrivsvårigheter; läsundervisning;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate the effects of an intervention of reciprocal teaching (RT) strategies in students’ reading comprehension. A quantitative method using a quasi-experimental design is used in the intervention with three students in seventh grade with reading comprehension difficulties. LÄS MER

  4. 19. ”Jag undrar varför farbrorn inte hade ett koppel på hunden?” – En interventionsstudie med syfte att främja elevers läsförståelse och läsintresse ”Jag undrar varför farbrorn inte hade ett koppel på hunden?” : - En interventionsstudie med syfte att främja elevers läsförståelse och läsintresse

    M1-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Lina Lindefors; [2015]
    Nyckelord :Literacy; skönlitteratur; motivation;

    Sammanfattning : The aim of this study was to investigate the result of an effort to support reading development and the reading motivation. My approach was an intervention study during four weeks, where intensive reading in a group of three pupils in grade one took place. LÄS MER

  5. 20. Går det att förbättra gymnasielevers läsförmåga? : En interventionsstudie på gymnasienivå utifrån den reciproka modellen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Camilla Cederstedt; [2015]
    Nyckelord :Intervention; läsförmåga; lässtrategier; reciproka modellen; Vygotskij;

    Sammanfattning : Studien var av interventionskaraktär och byggde på Vygotskijs sociokulturella teori. Syftet med studien var att undersöka om intensiv lästräning, utifrån den reciproka modellen, kan förbättra hos läsningen hos gymnasieelever. LÄS MER