Sökning: "interventionsstudie läsförståelse"

Visar resultat 21 - 25 av 27 uppsatser innehållade orden interventionsstudie läsförståelse.

  1. 21. Nivåanpassad intensivträning av läsförståelsestrategier : En interventionsstudie i åk 2

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Barbro Palmberg; [2015]
    Nyckelord :läsförståelse; lässtrategier; intensivundervisning; reciprocal teaching; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to investigate whether intensive teaching of reading strategies at an individual level can affect reading comprehension for students in second grade. A quantitative method with quasi-experimental design is used. LÄS MER

  2. 22. Plötsligt stod det där, typ osynligt! : En interventionsstudie om effekten av medvetet arbete med läsförståelsestrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Carola Gustafsson; Marit Österholm; [2015]
    Nyckelord :avkodning; En läsande klass ; intervention; läsförståelse; strategier;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att, genom en 12 veckor lång intervention bestående av ett medvetet arbete med läsförståelsestrategier, bidra till ökad förståelse av sambandet mellan undervisningsmetod och elevers läsförståelse samt elevers och lärares upplevelse av detta arbete. Interventionen i studien genomfördes med för- och eftertest av både avkodning och läsförståelse, elevenkäter samt samtal med inblandade lärare för att tolka upplevelsen hos dessa två grupper. LÄS MER

  3. 23. Tonhöjd, fonologisk medvetenhet och läsinlärning : En interventionsstudie i förskoleklass

    Magister-uppsats, Institutionen för språkdidaktik

    Författare :Lovisa Wendefors; [2012]
    Nyckelord :fonologisk medvetenhet; svenskämnet; tonhöjdsperception; läs- och skrivutveckling;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att undersöka korrelationen mellan perception av tonhöjd och fonologisk medvetenhet hos barn i förskoleklass. Den undersöker också genom en interventionsstudie, med drag åt aktionsforskning, huruvida detta samband kan stärkas av regelbundna övningar i tonhöjd under sju veckor. LÄS MER

  4. 24. Förbereda för läsförståelse : en interventionsstudie i förskoleklass

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Carina Höglind; [2012]
    Nyckelord :förskoleklass; förståelsestrategier; högläsning; läsförståelsestrategier; språklig medvetenhet; tydlig undervisning; ömsesidig undervisning;

    Sammanfattning : Studiens övergripande syfte var att få kunskap om på vilket sätt tydlig och ömsesidig undervisning kan utveckla elevers förmåga att använda förståelsestrategier vid lärarens högläsning i förskoleklass. Syftet var dessutom att, genom att studera det en loggbok berättar, nå en förståelse för vad i ett undervisningssammanhang som medverkar till elevernas utveckling. LÄS MER

  5. 25. Textförståelse : en interventionsstudie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Camilla Junelind; Regina Kristensson; [2011]
    Nyckelord :frågor; förståelsestrategier; högläsning; hörförståelse; inferens; intervention; läsförståelse; lässtrategier; läsundervisning; schema; strategiundervisning; textförståelse;

    Sammanfattning :   Syftet med denna interventionsstudie är att belysa och analysera hur elevers förmåga att ställa frågor och göra inferenser till text utvecklas av explicit strategiundervisning. Studiens design består av två delstudier med elever från år 3 och från år 7-9 samt två kontrollgrupper. LÄS MER