Sökning: "interventionsstudie läsförståelse"

Visar resultat 11 - 15 av 27 uppsatser innehållade orden interventionsstudie läsförståelse.

  1. 11. Att få med alla på tåget : Att skapa en modell som hjälper alla elever att tolka instruktioner: en interventionsstudie med specialpedagogiskt fokus

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Andrew Johansson; Emma Wännman; [2019]
    Nyckelord :Literacy; läsförståelse; språklig sårbarhet; kollegialt samarbete; nationella prov;

    Sammanfattning : The purpose of the study is to investigate how teachers and special education teachers, through collegialcooperation, can help all students and especially those in special needs. This is done by creating aneducational model that will eliminate obstacles in terms of school difficulties and help students tointerpret instructions in examinations, for example those of the national tests in Swedish at uppersecondary school. LÄS MER

  2. 12. Intensivläsning : En interventionsstudie med upprepad läsning i par

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Maud Jansohn; Anna-Carin Olsson; [2018]
    Nyckelord :Avkodning; Intensivläsning; Interventionsstudie; Läs- och skrivsvårigheter; Motivation; The simple view of reading; Upprepad läsning; Upprepad läsning i par;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka möjlig utveckling hos elever gällande avkodningsförmåga, läsförståelse och motivation till läsning vid upprepad läsning i par utifrån skönlitterära texter. Studien innefattar kvantitativ och kvalitativ metod. LÄS MER

  3. 13. Intensivläsning : En interventionsstudie med upprepad läsning av ord och text

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för språkstudier

    Författare :Elisabeth Sandlund; [2017]
    Nyckelord :Simple view of reading; läsinlärning; avkodning; läsflyt; läsförståelse; motivation;

    Sammanfattning : The aim of the study was to investigate if an intensive reading intervention based on decoding word and text through repeated reading could improve the students’ reading fluency and thereby their reading comprehension. Reading fluency can be defined as reading with suitable speed, good decoding and word recognition, by using prosody and showing understanding of what has been read. LÄS MER

  4. 14. ”När man läser med flyt” Hur elevers syn på vad god läsning är kan påverkas genom explicit undervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Elin Dahl; Lisa Fraser; [2017]
    Nyckelord :explicit undervisning; läsflyt; läsförståelse; lässtrategier; självbild;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom en experimentell interventionsstudie i årskurs 2 undersöka och få ökad kunskap om vad som kan hända med en elev som får ta del av ett kortfattat arbete med explicit undervisning i lässtrategier. Vi har valt att främst utgå ifrån ett elevperspektiv för att få en djupare förståelse för hur elevernas tankar kring läsning förändras genom ett sådant arbete. LÄS MER

  5. 15. Strukturerade textsamtal - en lässtrategi för elever med utländsk bakgrund? En interventionsstudie på högstadiet

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Maud Bengtsson; [2016-02-22]
    Nyckelord :läsförståelse; strukturerade textsamtal; strategier; reciprocal teaching; interventionsstudie;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är dels att pröva en modell för läsförståelseträning i en grupp med elever med utländsk bakgrund, dels att undersöka om arbetet med denna modell har bidragit till ökad läsförståelse hos dessa elever samt påverkat deras uppfattningar om läsning. Frågeställningarna i uppsatsen är: Hur fungerar den använda modellen i denna elevgrupp? Vilka resultat får eleverna på läsförståelsetest före och efter interventionen? Vilka uppfattningar om läsning beskriver eleverna före och efter interventionen? Teori: Studiens teoretiska utgångspunkt är det sociokulturella perspektivet på lärande där lärande sker ihop med andra och att man utvecklas genom att ta del av varandras kunskaper och att man lär av att kommunicera. LÄS MER