Sökning: "januari"

Visar resultat 6 - 10 av 2099 uppsatser innehållade ordet januari.

  1. 6. Påverkar intag av ägg nivåer av trimetylamin-N-oxid i blodet? En systematisk översikt

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Denise Hansen; Hanna Partheen; [2024-02-09]
    Nyckelord :Ägg; trimetylamin-N-oxid; TMAO; Eggs; trimethylamine-N-oxide;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna systematiska litteraturöversikt var att undersöka det vetenskapliga underlaget kring om regelbundet intag av ägg påverkar nivåer av trimetylamin-N-oxid (TMAO) i plasma hos vuxna. Metod: En litteratursökning genomfördes i databaserna PubMed, Scopus och Cochrane Library 25 januari 2023. LÄS MER

  2. 7. Kan intag av brunalger sänka LDL-kolesterolet? En systematisk översiktsartikel om brunalgers effekt på LDL-kolesterol hos vuxna med dyslipidemi

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för medicin

    Författare :Julia Gröning; Jessica Lindh; [2024-02-09]
    Nyckelord :Brown algae; seaweed; seaweed; macro algae; dyslipidemia; LDL cholesterol; Brunalger; tång; makroalger; dyslipidemi; LDL-kolesterol;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med den systematiska översiktsartikeln var att undersöka det vetenskapliga underlaget kring huruvida ett intag av brunalger kan påverka LDL-kolesterol hos vuxna med dyslipidemi Metod: Litteraturinsamlingen gjordes genom sökningar i databaserna Scopus och PubMed fram till den 23 januari 2023. Sökningarna gjordes i block om tre där sökblock ett riktade sig mot alger, sökblock två mot dyslipidemi och sökblock tre mot RCT. LÄS MER

  3. 8. Medarbetarnas förståelse – avgörande för framgångsrika förändringar

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Eva-Lisa Blom; Victor Hildesson; [2024]
    Nyckelord :change process; communication; leadership; feedback; employee perspective; resistance to change; förändringsprocess; kommunikation; ledarskap; feedback; medarbetarperspektiv; motstånd till förändring;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Medarbetarnas förståelse – avgörande för framgångsrika förändringar Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Eva-Lisa Blom och Victor Hildesson Handledare: Emilia Kvarnström Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med studien är att öka förståelsen för hur medarbetare upplever en förändringsprocess på arbetsplatsen. Med fokus på kommunikation, ledarskap och medarbetarnas möjlighet till att komma med feedback, förväntas studien ge svar på hur dessa faktorer påverkar medarbetarnas upplevelse av förändringen, och hur brister i dessa kan skapa motstånd. LÄS MER

  4. 9. Norrlandsboomen – en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Ivarsson Simon; Julia Karlernäs; [2024]
    Nyckelord :place marketing; place brand; ARA-model; new industrialization; skill shortage; platsmarknadsföring; platsvarumärke; ARA-modell; nyindustrialisering; kompetensbrist;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Norrlandsboomen - en kvalitativ studie om platsmarknadsföring för att attrahera nya invånare. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Julia Karlernäs och Simon Ivarsson Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 -januari Syfte: Denna uppsats syftar till att beskriva hur arbetet med platsmarknadsföring sker i samverkan mellan olika aktörer för att attrahera nya invånare till en ny geografisk plats Metod: Studien har använt sig av en kvalitativ metod med en abduktiv forskningsansats och grundar sig i insamlad empirisk data från sex intervjuer. LÄS MER

  5. 10. Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Busara Surapee; William von Sicard; [2024]
    Nyckelord :Ethical scandals; Consumer behavior; Brand image; Purchase intention; Severity of the scandal; Etiska skandaler; Konsumentbeteende; Varumärkesbild; Köpavsikt; Allvarlighetsgrad på skandalen;

    Sammanfattning : Sammanfattning Titel: Konsumenters Respons på Etiska Skandaler: En Undersökning av Varumärkesbild och Köpavsikt. Nivå: Examensarbete på grundnivå (kandidatexamen) i ämnet företagsekonomi Författare: Busara Surapee och William von Sicard Handledare: Katarina Arbin Datum: 2024 – januari Syfte: Syftet med denna studie är att belysa etiska skandalers påverkan på konsumenternas köpavsikt och varumärkesuppfattningar. LÄS MER