Sökning: "känslor internet"

Visar resultat 1 - 5 av 118 uppsatser innehållade orden känslor internet.

  1. 1. “Om du väljer att leva efter kvinnors värden, får du betala vad det kostar.” : narrativ om självförverkligande inom svenska MGTOW

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Robin Baggieri; [2024]
    Nyckelord :MGTOW; Flashback Forum; misogyni; internetrörelser; narrativ; manosfären.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att utforska hur de som tillskriver sig till MGTOW:s filosofi på Flashback Forum formar de narrativ som motiverar dem att åtminstone i sinnet överge kvinnor. Det är ett försök att förstå de psykologiska aspekterna samt filosofins natur som sprungen ur internet ligger i centrum. LÄS MER

  2. 2. Språkutveckling och didaktik i modersmålsundervisningen : En undersökning av modersmålslärares syn på sin undervisning och sitt ämne

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Saad Salih Hamad; [2023]
    Nyckelord :teachers; mother tongue instruction; didactics; school subject; lärare; modersmålsundervisning; didaktik; skolämne;

    Sammanfattning : All multilingual primary and secondary school pupils have the right to mother tongue instruction as language is essential in developing our identity, expressing our thoughts and emotions, and showcasing our knowledge and skills. The purpose of this qualitative study is to investigate the methods employed by mother tongue teachers to enhance the language development among their pupils and how they perceive mother tongue instruction as a school subject in relation to other subjects. LÄS MER

  3. 3. LEVEL DESIGNS FÖRMÅGA ATT FÖRMEDLA STÄMNING : Storlek och upplevd stämning i Bloodborne

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Corinne Ahlsén; Casper Karlsson; [2023]
    Nyckelord :Level design; storlek; stämning; Bloodborne; spel;

    Sammanfattning : Om storleken på utrymmen i spels levlar påverkar stämningen har diskuterats av leveldesignförfattare, bland andra Totten (2019) som nämner i sin bok, An Architectural Approach to Level Design, att olika storlekar på utrymmen i spel främjar olika känslor. Denna bakgrund för studien har sedan applicerats på den data som samlats in för att svara på problemformuleringen Hur påverkas upplevd stämning av områdets storlek i Bloodbornes Forbidden Woods och Upper Cathedral Ward? Datan består av storleksmätningar av utrymmen i två av spelets områden samt kommentarer från internet. LÄS MER

  4. 4. Mikrofonens hot och möjligheter : Unga och äldres perspektiv på en potentiell framtida datainsamling via mikrofonen av smart teknologi

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Agnes Balcer; [2023]
    Nyckelord :Data Collection; Cookies; Personal integrity on the internet; Smart Speakers; Voice assistant; Data collection of the mobile phones microphone; Generation X; Generation Y; Generation Z; Datainsamling; Cookies; Personlig integritet på internet; Smarta högtalare; Röstassistenter; Datainsamling via mobiltelefonens mikrofon; Generation X; Generation Y; Generation Z;

    Sammanfattning : Att vara internetanvändare idag innebär att man ständigt utsätts för datainsamling i form av stora textfiler som företag använder för att bygga upp profiler av individer baserat på deras internetvanor. Vare sig man tillhör den äldre generationen som har behövt anpassa sig efter ny teknik eller om man tillhör den yngre generationen som är uppväxt med tekniken och har den i sitt DNA, så finns det risk att datainsamlingen gör intrång på den personliga integriteten. LÄS MER

  5. 5. Hur mörkt är ett mörkt mönster?

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för data- och systemvetenskap

    Författare :Tommy Johansson; Karin Öberg; [2023]
    Nyckelord :Dark patterns; Deceptive design; Design Patterns; Interaction design; UX-design; UI-design; Design Ethics; Cognitive Biases; Online Travel Agency; Dark patterns; Deceptive design; Designmönster; Interaktionsdesign; UX-design; UI-design; Designetik; Kognitiva Biaser; Onlineresebyrå;

    Sammanfattning : Dark Patterns är designmönster som används av företag i syfte att manipulera användare till att fatta beslut som de möjligtvis inte hade gjort annars och som inte gynnar deras egna intressen. Den här studien undersöker användarens upplevelse och perspektiv på dark patterns på en onlineresebyrås hemsida där dark patterns används flitigt. LÄS MER