Sökning: "kön lego"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden kön lego.

  1. 1. Heter det legogubbe eller legofigur? : En kvalitativ studie om förskollärares beskrivningar av förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Johanna Nordh; Jenni Svensson; [2023]
    Nyckelord :Förskola; Inomhusmiljö; Normkritiskt perspektiv; Jämställdhet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare beskriver förskolans inomhusmiljö i relation till ett normkritiskt perspektiv. Studiens frågeställning är: Hur beskriver förskollärarna förskolans rum och material i relation till normer inom kön och genus? Studien genomfördes utifrån en kvalitativ metod där två fokusgruppssamtal har ägt rum för att bidra med åtta förskollärares gemensamma erfarenheter och beskrivningar av inomhusmiljön. LÄS MER

  2. 2. Vem bygger lego i klänning? : En normkritisk studie av pedagogers könsgörande kommunikation och interaktion med eller om barn i fri lek.

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Moa Sandin; [2023]
    Nyckelord :preschool teacher; traditional gender norms; doing gender; equality; free play; Könsnormer; fri lek; förskola; traditionella könsnormer; förskollärare; göra kön;

    Sammanfattning : The Swedish pre-school has a mission to create an equal and egalitarianeducation where the gender norms in society are challenged. The inspirationto do this study, came from how I have experienced that preschool teacherstalked to children differently depending on the children ́s biological sexduring my workplace-based education and by that were doing genderreproducing traditional gender norms. LÄS MER

  3. 3. Language and gender in animated cartoons : A comparison of linguistic features in the Winx Club and LEGO Ninjago series

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Dotty Karlsson; [2018]
    Nyckelord :language; gender; talkativeness; questions; interruptions; språk; genus; pratsamhet; frågor; avbrytningar;

    Sammanfattning : Even though numerous studies on language and gender have been carried out, the number of studiesconducted in researching language and gender in cartoons is limited. The present study analyzestalkativeness and the use of questions and interruptions in two popular cartoons, the Winx Club andthe LEGO Ninjago: Master of spinjitzu in order to investigate possible differences in language usebetween female and male characters. LÄS MER

  4. 4. "Man får bara leka med lego och i byggrummet. Då får man vara med i min legoklubb" : - En observationsstudie om könsmönster i konstruktionslek på förskolan

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Klarén; Sofie Nedfors; [2018]
    Nyckelord :Genus; förskola; konstruktionslek; kön; könsmönster; könsstereotyp; könsöverskridande;

    Sammanfattning : ”You can only play with lego and in the construction room. Then you can be in my lego club.” - A study of gender patterns in construction play in preschools   Det övergripande syftet med studien är att få en större förståelse för hur könsmönster kan utspela sig i barns konstruktionslek i förskolan. LÄS MER

  5. 5. Kolla vad jag har stjält!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gordana Ahlbin; Ruxandra Neagu; [2016]
    Nyckelord :Barn; Fri lek; Immanent pedagogik; Kommunikation; Konflikter; Konflikthanteringsstilar; Samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur konflikter uppstår och hanteras i barns fria lek på en förskola. Vi har använt oss av följande frågeställningar för att uppnå syftet: Hur uppstår konflikter mellan barn och vad utlöser dem? Hur ser konflikternas innehåll och struktur ut? Hur hanterar barnen själva de konflikter som uppstår? Studien utgår från teorier om konflikthantering, lekregler, verbal och icke-verbal kommunikation, immanent pedagogik och självreglering vilka vi använt oss av som analysverktyg. LÄS MER