Sökning: "Immanent pedagogik"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden Immanent pedagogik.

  1. 1. Kolla vad jag har stjält!

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Gordana Ahlbin; Ruxandra Neagu; [2016]
    Nyckelord :Barn; Fri lek; Immanent pedagogik; Kommunikation; Konflikter; Konflikthanteringsstilar; Samspel;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur konflikter uppstår och hanteras i barns fria lek på en förskola. Vi har använt oss av följande frågeställningar för att uppnå syftet: Hur uppstår konflikter mellan barn och vad utlöser dem? Hur ser konflikternas innehåll och struktur ut? Hur hanterar barnen själva de konflikter som uppstår? Studien utgår från teorier om konflikthantering, lekregler, verbal och icke-verbal kommunikation, immanent pedagogik och självreglering vilka vi använt oss av som analysverktyg. LÄS MER

  2. 2. Discursive changes on comprehensive education in Sweden from 1969 – 2011

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Gabrielsson; [2014-09-05]
    Nyckelord :Critical theory; Discourse analysis; Fairclough; Bourdieu; Habitus; Laclau Mouffe; Participation; Citizenship; Curricula analysis;

    Sammanfattning : Aim: Partly the investigation has an aim to make a diachronic analyse of Lgr 69, Lgr 80, Lpo 94 and Lgr 11 and critically discuss discursive changes within these policy documents, regarding educational reforms and paradigm shifts, and partly the purpose is to study the effects of these changes. • What discursive changes can be identified within the educational regimes during the time period of 1969 – 2011 concerning participation and citizenship? • How may these changes have affected the production and reproduction of social capital within the educational system Theory: The theoretical framework has its point of departure within educational sociology concentrating on Critical theory, Bourdieu’s theory of habitus and the discourse theory by Laclau and Mouffe. LÄS MER

  3. 3. Fritidshemmets många ansikten. En etnografisk studie av fritidshemmets vardag. The many faces of the after school programs. An ethnographic study of the living in the after school programs

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Andreas Engström; Emil Nilsson; [2014]
    Nyckelord :dold läroplan; fritidshem; Foucault; Goffman; immanent pedagogik; institution; styrning; styrningsteknik;

    Sammanfattning : Detta examensarbete undersöker hur eftermiddagsverksamheten på två fritidshemsavdelningarorganiseras utifrån aktörer, regler, rutiner, rum och tid. Utgångspunkten tas i hur vardagslivetpå fritidshemmet skapas av aktörernas interagerande. Fokus läggs på hur barnen styrs och reglerasi tid och rum. LÄS MER

  4. 4. Vem i hela världen kan man lita på? En kritisk diskursanalys av Lgr11 och Skollag 2010:800

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marianne Gabrielsson; [2012-08-15]
    Nyckelord :Lgr11; Skollag 2010:800; Kritisk teori; Fairclough; Marxism; kritisk diskursanalys; conservative modernization;

    Sammanfattning : Syfte: Det övergripande syftet med detta arbete är att granska Lgr11 och Skollagen 2010:800 med hjälp av kritisk diskurs analys, för att försöka utröna huruvida dessa nya utbildningspolitiska reformer gynnar elevernas lärande eller om det är en ideologiskt producerad text som används för att få fram ett budskap som mer passar in i den samtid vi lever i idag. Med teori och forskningsgenomgången som en bakgrund har det utkristalliserats tre aspekter som studien kommer att ha fokus på; 1) Att undersöka de eventuella motsägelser som kan föreligga i dokumenten, och på vilket sätt de i så fall eventuellt utgör en bristande trovärdighet i dessa dokument. LÄS MER

  5. 5. Institutionens betydelse för människors hälsa : en livsberättelsestudie om äldres uppfattningar om hur det är att bo på äldreboende

    Kandidat-uppsats, Avdelningen för kultur-, religions- och utbildningsvetenskap

    Författare :Josefin Einarsson; [2012]
    Nyckelord :lifeworld; eldery; eldery care home; health; KASAM; Maslow s hierarchy of needs; pathogenic; salutogenic; immanent pedagogy; identity; social interaction; livsvärld; äldre; äldreboende; hälsa; KASAM; Maslows behovstrappa; patogent; salutogent; immanent pedagogik; identitet; social interaktion;

    Sammanfattning : Antalet äldre blir idag allt fler och behovet av vård flyttas upp i åldrarna. Det kräver att insatser inom äldrevård och omsorg håller hög kvalité och placerar människan i centrum för att skapa förutsättningar för äldre att leva ett värdigt, meningsfullt liv och känna välbefinnande. LÄS MER