Sökning: "karlstads universitet estetik"

Visar resultat 1 - 5 av 32 uppsatser innehållade orden karlstads universitet estetik.

  1. 1. Är framtiden här? : En undersökning kring AI-konstens relation till kreativitet

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Kenny Jakobsson; [2023]
    Nyckelord :Kreativitet; konst; artificiell intelligens; AI-konst; den institutionella konstteorin; estetik;

    Sammanfattning : The purpose of the thesis is to investigate and draw attention to current discussions around the use of artificial intelligence to produce images, as well as to examine different ways to perceive the relationship between artificial intelligence and creativity. The thesis’ theoretical framework consists of an account on the historical understanding of the concepts regarding creativity and art, as well as the theories that have dominated the Western world in terms of understanding the internal processes of creativity and art. LÄS MER

  2. 2. Hur gynnas barns utveckling och lärande av estetiska uttrycksformer? : En studie om förskollärares uppfattningar av estetiska uttrycksformer.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Hanna Holmquist; Petra Ekenborg; [2022]
    Nyckelord :Aesthetics; learning; learning environments; teaching and atmosphere.; Atmosfär; estetik; lärande; lärmiljöer och undervisning.;

    Sammanfattning : The purpose of our study is to increase knowledge about how preschool teachers support children's development and learning through the aesthetic forms of expression in preschool education. We chose to use a qualitative study with a phenomenographic methodological approach and this method is based on interviews in a semi-structured form. LÄS MER

  3. 3. "Drama har en otrolig genomslagskraft" : En studie om pedagogers tankar och erfarenheter om drama i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Jennie Skansen; Emma Bäckström; [2022]
    Nyckelord :Drama; estetik; fenomenografi; fenomenologi; förskola; pedagogers tankar.;

    Sammanfattning : Den här studien tar upp pedagogers relation till drama i förskolan samt hur pedagogerna arbetar med drama i verksamheterna. I vår studie använder vi oss av en fenomenografisk metodansats för att identifiera de olika uppfattningar som pedagogerna lyfter fram i intervjuerna. LÄS MER

  4. 4. Med digitala verktyg kan man skapa sin egen värld : En fenomenografisk studie om förskollärares uppfattningar av arbetet med barns digitala skapande

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet

    Författare :Ejvind Morelius; [2022]
    Nyckelord :Aesthetic; art; digital creations; digital tools; preschool; Bild; digitalt skapande; digitala verktyg; estetik; förskola;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att öka kunskapen om förskollärares uppfattningar av arbetet med barns digitala skapande, samt att synliggöra på vilka sätt och i vilket syfte digitala verktyg används i estetiskt skapande. Mot bakgrund av detta syftar studien på att besvara följande frågeställning: Hur uppfattar förskollärare arbetet med barns digitala skapande? På vilket sätt används digitala verktyg i det estetiska skapandet på förskolan? I vilket syfte används digitala verktyg i barns estetiska skapande? För att kunna svara till studiens syfte och frågeställning används den fenomenografiska metodansatsen både som metod och som teori, i syfte att synliggöra förskollärares uppfattningar av studiens fenomen. LÄS MER

  5. 5. Mänskligare städer : Framtagande av en ny bedömningsmetod för social hållbarhet och bedömning av Kronoparkens centrum i Karlstad

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för energi-, miljö- och byggteknik

    Författare :William Woxnerud; [2022]
    Nyckelord :social sustainability; urban development; built environment; on-site assessment; social hållbarhet; stadsplanering; byggd miljö; platsbedömning;

    Sammanfattning : The concept of sustainability includes three dimensions: ecological-, economical- and social sustainability. Of these dimensions, social sustainability is the hardest to measure and define. Consequently, the social dimension is often ignored in urban development. LÄS MER