Sökning: "kläder psykologi"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden kläder psykologi.

  1. 1. Minoritetstjejers upplevelse av svensk föreningsidrott

    Master-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för juridik, psykologi och socialt arbete

    Författare :Rebecca Kammerland; [2022]
    Nyckelord :Sports; minority girls; ethnicity; gender; Idrott; minoritetstjejer; etnicitet; kön;

    Sammanfattning : Människor som bor i så kallade utsatta områden riskerar att bli segregerade från övrigasamhället. Organiserad idrott kan bidra till att främja integrationen för minoritetsgrupper isamhället. Organiserad idrott värderas högt i Sverige av både staten och befolkningen, ochfysisk aktivitet främjar den psykiska och fysiska hälsan. LÄS MER

  2. 2. Monsterfaktor

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för informationsteknologi

    Författare :Jaqueline Ståhl; Simon Folkesson; [2021]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Detta projekt har riktat sig mot att klargöra gränsen mellan monster och människa. Vi har gått igenom vad för betydelse monster har kulturellt, i nutid, genom historien, varför människan skapat monster, hur monster ofta ser ut, och var vi ser monster i vardagen. LÄS MER

  3. 3. "Det är tur att han inte velat börja med hockey" : En studie om barn i ekonomiskt utsatta familjer ur ett föräldraperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för socialt arbete och psykologi

    Författare :Johanna Edvardsson; Britt Ruuska; [2017]
    Nyckelord :Child poverty; children´s agency; stigma; economic support; Barnfattigdom; barns strategier; stigma; försörjningsstöd;

    Sammanfattning : This study is about parents’ perception of child poverty in Sweden, how children get affected by family finances and how children can handle difficulties with being poor. The parents in this study express that there are times when the children do not have the same opportunities as their peers. LÄS MER

  4. 4. Is green the new black? : An investigation of underlying factors that may influence Generation Y consumers’ purchase behaviour of sustainably produced clothes

    Master-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för psykologi

    Författare :Anton Lindén; [2017]
    Nyckelord :fashion; clothes; attitudes; behavior; sustainability; mode; kläder; attityd; beteende; hållbarhet;

    Sammanfattning : The emergence and success of fast fashion companies have had a negative impact on the environment. A questionnaire based on the Theory of planned behaviour was distributed to 122 respondents (mean age 26,16) through Facebook to investigate underlying factors that may influence young consumers’ purchase behaviour of sustainably produced clothes. LÄS MER

  5. 5. Klädselns påverkan på förtroendet

    L2-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för psykologi

    Författare :Christoffer Jancke; [2016]
    Nyckelord :Förtroende; experiment; kläder; grupp;

    Sammanfattning : Mayer, Davis och Schoorman (1995) definierar förtroende som villighet att vara beroende av en annan individ, och då också göra sig sårbar, i tron att individen kommer göra något som anses som viktigt för den egna personen. Khanfar, Zapantis, Alkhateeb, Clauson och Beckey (2013) fann att apotekarens klädsel påverkade förtroendet de fick. LÄS MER