Sökning: "kodning och avkodning i kommunikation"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kodning och avkodning i kommunikation.
1. Ett fat serverat med kakor, prediktioner och anpassad kommunikation : En kvalitativ intervjustudie med generation X om övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation
Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskapSammanfattning : Denna studie undersöker hur tre fokusgrupper från generation X uppfattar, tänker och talar om fenomenet övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation. Idag exponeras olika former av marknadskommunikation för individer genom att användare efterlämnar sina personliga preferenser online. LÄS MER
2. Euphoria : -en analys om hur droganvändning gestaltas i HBOs serie Euphoria
Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)Sammanfattning : Denna uppsats har gjorts i syftet att undersöka den visuella och narrativa gestaltningen avdroganvändning i Euphoria och hur olika tolkningar kan förstås utifrån teorier kringrepresentation med kodning/avkodning som centrala begrepp. Genom denotativa teckentas åskådarnas möjliga konnotationer upp i en kvalitativ analys för att kunna svara påfrågeställningen ”Hur gestaltas droganvändning i serien Euphoria och vilka möjligatolkningar kan göras utifrån ett representationsteoretiskt perspektiv?”. LÄS MER
3. Coding and Decoding of Reed-Muller Codes
Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)Sammanfattning : In this thesis some families of linear error correcting codes are presented. The reader will find a general description of binary codes and more specific details about linear codes such as Hamming, repetition codes, Reed-Muller codes, etc. LÄS MER
4. EN STEREOTYPISK BILD I FÖRÄNDRING - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors föreställningar om Försvarsmakten
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikationSammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för vilka föreställningar unga kvinnor har om genus i Försvarsmakten och om Försvarsmaktens riktade rekryteringskommunikation. Teori: Hirdmans teori om genussystemet, Connells teori om genus i fyra dimensioner, Stuart Halls teori om kodning/avkodning Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Studien baseras på tio semistrukturerade intervjuer med kvinnor mellan 18-24 år. LÄS MER
5. På kvinnornas sida? Hur unga kvinnor upplever reklam med feministiska och normbrytande budskap
Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikationSammanfattning : This study investigates how young women experience and understand purpose- driven advertising with feminist and norm-breaking messages, and the conse- quences of their perception regarding the ideal body. The phenomenon is exempli- fied by the use of three current campaigns from 2016, all of which say that they have a woman-promoting message. LÄS MER