Sökning: "kodning och avkodning i kommunikation"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden kodning och avkodning i kommunikation.

  1. 1. Ett fat serverat med kakor, prediktioner och anpassad kommunikation : En kvalitativ intervjustudie med generation X om övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Matilda Lundgren; Sofia Wetterholm; [2023]
    Nyckelord :Qualitative interview study; content analysis; focus group; communication; individualized marketing communication; surveillance capitalism; generation X.; Kvalitativ intervjustudie; kvalitativ innehållsanalys; fokusgrupp; kommunikation; individanpassad marknadskommunikation; övervakningskapitalism; generation X.;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur tre fokusgrupper från generation X uppfattar, tänker och talar om fenomenet övervakningskapitalism och individanpassad marknadskommunikation. Idag exponeras olika former av marknadskommunikation för individer genom att användare efterlämnar sina personliga preferenser online. LÄS MER

  2. 2. Euphoria : -en analys om hur droganvändning gestaltas i HBOs serie Euphoria

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Alicia Nilsson; [2022]
    Nyckelord :Euphoria; serie; gestaltning; droger; droganvändning; representation; denotation; konnotation;

    Sammanfattning : Denna uppsats har gjorts i syftet att undersöka den visuella och narrativa gestaltningen avdroganvändning i Euphoria och hur olika tolkningar kan förstås utifrån teorier kringrepresentation med kodning/avkodning som centrala begrepp. Genom denotativa teckentas åskådarnas möjliga konnotationer upp i en kvalitativ analys för att kunna svara påfrågeställningen ”Hur gestaltas droganvändning i serien Euphoria och vilka möjligatolkningar kan göras utifrån ett representationsteoretiskt perspektiv?”. LÄS MER

  3. 3. Coding and Decoding of Reed-Muller Codes

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Linda Meyer; [2021]
    Nyckelord :error-correcting codes; Reed-Muller; coding; decoding; communication; coding theory; felrättande koder; Reed-Muller; kodningsteori; kod; kodning; kommunikation;

    Sammanfattning : In this thesis some families of linear error correcting codes are presented. The reader will find a general description of binary codes and more specific details about linear codes such as Hamming, repetition codes, Reed-Muller codes, etc. LÄS MER

  4. 4. EN STEREOTYPISK BILD I FÖRÄNDRING - En kvalitativ intervjustudie om unga kvinnors föreställningar om Försvarsmakten

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Lisa Praesto; Julia Ronsten; [2020-06-25]
    Nyckelord :Försvarsmakten; genus; genusrelationer; genussystemet; hierarki och dikotomi; kodning avkodning; rekryteringskommunikation; respondentintervjuer;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med denna studie är att få en djupare förståelse för vilka föreställningar unga kvinnor har om genus i Försvarsmakten och om Försvarsmaktens riktade rekryteringskommunikation. Teori: Hirdmans teori om genussystemet, Connells teori om genus i fyra dimensioner, Stuart Halls teori om kodning/avkodning Metod: Kvalitativa respondentintervjuer Material: Studien baseras på tio semistrukturerade intervjuer med kvinnor mellan 18-24 år. LÄS MER

  5. 5. På kvinnornas sida? Hur unga kvinnor upplever reklam med feministiska och normbrytande budskap

    Master-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Karolina Jakstrand; [2017]
    Nyckelord :Purpose-driven advertising; commodified feminism; norm-breaking advertising; ideals; empowerment; Stuart Hall; the male gaze; objectification; Social Sciences;

    Sammanfattning : This study investigates how young women experience and understand purpose- driven advertising with feminist and norm-breaking messages, and the conse- quences of their perception regarding the ideal body. The phenomenon is exempli- fied by the use of three current campaigns from 2016, all of which say that they have a woman-promoting message. LÄS MER