Sökning: "kognitiva och sociokulturella perspektiv"

Visar resultat 1 - 5 av 48 uppsatser innehållade orden kognitiva och sociokulturella perspektiv.

  1. 1. Skriva för hand respektive med digitala verktyg : En kunskapsöversikt om elevers tidiga skrivutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)

    Författare :Emma Birgersson; Louise Olsson; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; kognitiva aspekter; skriva för hand; sociokulturella aspekter; stöttning; textskapande;

    Sammanfattning : Elever i dagens skola skriver allt mindre för hand i takt med att de digitala verktygen kommit in i undervisningen. Det råder delade meningar om huruvida det påverkar elevers utveckling. En del menar att ”det vi gör med kroppen fastnar i knoppen” och att barn lär sig läsa genom att skriva - traditionellt med penna och papper. LÄS MER

  2. 2. Framgångsrikt stöd vid dyslexi : ur ett elevperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Amalia Espinosa; Capobianco Anna; [2023]
    Nyckelord :Assisterande teknik; dyslexi; metakognition; motivation; samspel;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Capobianco, Anna och Espinosa, Amalia (2023). Framgångsrikt stöd vid dyslexi ur ett elevperspektiv. Speciallärarprogrammet med specialisering på språk-, skriv- och läsutveckling, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö Universitet, 90 hp. LÄS MER

  3. 3. Komma till tals och komma till lyssnande : Lyssnande i språkutvecklande arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)

    Författare :Sofie Adamsson Danred; [2023]
    Nyckelord :listening; listeningskills; language development; listeningstrategies; reception; special education; Impression; lyssnande; lyssnandekompetens; lyssnandestrategier; reception; språkutveckling; specialpedagogik; språklig sårbarhet; ljudbok; talbok; talsyntes;

    Sammanfattning : Ambitionen med föreliggande uppsats är att bidra till att medvetandegöra och väcka diskussion om lyssnandet som en del av elevers språkutveckling. Att skriva, läsa och tala ses ofta som självklara delar av språklig utveckling medan talandets receptionsaspekt, att lyssna, är mindre utforskat i svensk skolkontext. LÄS MER

  4. 4. Elever i skrivsvårigheter En intervjustudie om speciallärares uppfattningar kring att identifiera och stödja elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Anna Haraldsson; Jenny Sund; [2022-11-28]
    Nyckelord :skrivsvårigheter; skrivprocessen; identifiering; kognitiva förmågor;

    Sammanfattning : Det övergripande syftet med denna studie var att undersöka speciallärares uppfattningar gällande identifiering, stödjande arbete samt utvecklingsområden avseende elever i skrivsvårigheter i årskurs 3–6. Studien har utgått från sociokulturella teorin samt det relationella perspektivet. LÄS MER

  5. 5. Att läsa eller hur läsa, det är frågan : en studie kring lässtrategier och deras betydelse för läsförståelse

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Frida Risberg; Johanna Martinsson; [2021]
    Nyckelord :Lässtrategier; läsförståelse; literacy; undervisning; mellanstadiet; läsning;

    Sammanfattning : I detta examensarbete har vi undersökt vad behöriga svensklärare har för uppfattning om begreppet lässtrategi samt hur de undervisar om och använder sig av de olika strategierna i klassrummet. Vår studie utgår ifrån en kvalitativ metod där vi med hjälp av semistrukturerade intervjuer har samlat in fem verksamma lärares uppfattningar om lässtrategiers betydelse för läsförståelse. LÄS MER