Sökning: "kommersialiseringsprocess"

Hittade 5 uppsatser innehållade ordet kommersialiseringsprocess.

  1. 1. Har svensk fotboll en ljus framtid? : En studie om intäkter, kostnader och karaktäristiska drag

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola

    Författare :Nils Lavah; Mattias Broberg; [2023]
    Nyckelord :Intäkter; kostnader; Tv-rättigheter; fotboll; Allsvenskan;

    Sammanfattning : Den svenska fotbollen har under de senaste åren genomgått en kommersialiseringsprocess som inte bara har inneburit ökade publiksiffror och engagemang utan även ökade intäkter, framför allt från Tv-rättigheter. I denna process har bolagiseringen av svensk idrott varit en viktig milstolpe, att föreningar kunde gå från att vara ideella föreningar till att bilda Idrotts AB gav den svenska idrotten en ny dimension. LÄS MER

  2. 2. Supporterskap, supporterkultur och kommersialisering.

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Gustav Svensson; [2015]
    Nyckelord :kommersialisering; supporterkultur; fotboll; supporterskap; social rörelse; identitet; Social Sciences;

    Sammanfattning : De senaste decennierna har fotbollsvärlden genomgått en accelererande kommersialiseringsprocess, där enskilda investerare fått ett ökat inflytande. Den österrikiska klubben SV Austria Salzburg köptes 2005 upp av läskedrycksföretaget Red Bull som gjorde en total omdaning av klubben, med bland annat byte av namn och klubbfärger som följd. LÄS MER

  3. 3. Elbilens framtid i Sverige : En studie som undersöker elbilsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Wasan Hussein; Frida Nygren; [2014]
    Nyckelord :Elbil; laddningsinfrastruktur; tillväxt; kommersialiseringsprocess; implementering; innovatörer; tidiga användare; tidiga majoriteten; sena majoriteten; eftersläntrare; kundpreferenser;

    Sammanfattning : Dagens samhälle står inför en stor utmaning med den snabbt ökande fordonsanvändningen, vilket bidrar till klimatbelastning samt skapar ett beroende av fossila bränslen. Ett alternativ för att minska problemet är att öka användningen av elbilar. LÄS MER

  4. 4. När akademisk forskning blir företag : En studie av vilka faktorer som kan vara avgörande för att en kommersialiseringsprocess med grund i akademin ska inledas.

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Frida Iwar; Helena Lundgren; Sofia Krouthen; [2009]
    Nyckelord :akademisk forskning; entreprenör; företag; kommersialisering;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vilka faktorer som kan vara avgörande för att en kommersialiseringsprocess med grund i akademin ska inledas. Den teoretiska referensramen i studien belyser nätverksteori, incitament till entreprenörskap inom akademin samt teori om vägen från akademisk forskning till företag. LÄS MER

  5. 5. Kommersialisering av medicinteknik sprungen ur grundforskning : En studie av SciBase AB:s utveckling av diagnosverktyget elektronisk biopsi - för tidig upptäckt av malignt melanom

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :David Thuresson; Malmqvist Oscar; [2009]
    Nyckelord :SciBase; malignt melanom; cancer; cancerdiagnostik; hudcancer; medicinteknik; innovation; innovationsprocess; kommersialisering; STS; IMP; adoption; diffusion; spridning; kommersialiseringsprocess; forskning; grundforskning; affärskontext; kunskap; teknikutveckling.;

    Sammanfattning : Sverige är ett framstående land inom medicinteknik, och har genom åren producerat flera viktiga innovationer, såsom pacemakern, ultraljud och kuvösen, vilka bidragit till bättre och effektivare vård. Många av idéerna till dessa innovationer har sitt ursprung inom grundforskning, medan utveckling och kommersialisering sker inom industrin. LÄS MER