Sökning: "kommunikation dataspel"

Visar resultat 1 - 5 av 89 uppsatser innehållade orden kommunikation dataspel.

  1. 1. Nytänkande design av karaktärsskapande i spelvärlden : Med fokus på minoritetsgruppen icke-binära

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för innovation, design och teknik

    Författare :Josephine Svärd; [2023]
    Nyckelord :minoritetsgrupp; icke-binär; videogames; gaming; sexism; inkludering; exkludering; informationsdesign; informativ illustration; dataspel; spelkaraktärer; hypermaskulinitet; karaktärsskapande; könsstereotyper.;

    Sammanfattning : Detta är en studie för examensarbete i Informationsdesign med inriktning Informativ Illustration. Syftet med examensarbetet är att undersöka hur minoriteten ickebinära spelkaraktärer representeras i dagens spelvärld, hur de kan illustreras med fokus på karaktärens narrativ, egenskaper och design. LÄS MER

  2. 2. Legible Ledges : Evaluating the Consistency of Visual Cues for Climbable Gameplay Elements

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för speldesign

    Författare :Lucas Chang; Daniel Michaneck; [2021]
    Nyckelord :climbable gameplay elements; visual cues; ledges; climbing; video games; adventure games; action-adventure games; player character; klättringsbara spelelement; visuella signaler; avsatser; klättring; dataspel; äventyrsspel; action-äventyrsspel; spelarkaraktär;

    Sammanfattning : Climbing in video games is a game mechanic that, after the introduction of three-dimensional movement, became more and more common and extended the movement options of the player character. Climbing, as used in this thesis, is a very specific action that can only be performed by interacting with a climbable gameplay element in the game world. LÄS MER

  3. 3. De skulle stå upp mot storföretagen : En marxistisk kritik av spelgrafiken i Cyberpunk 2077 med fokus på relationen mellan konsument och producent.

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Fredrik Hagman; [2021]
    Nyckelord :Cyberpunk 2077; Marxist critique; in-game advertisement; game design; Cyberpunk 2077; Diskurs; Kvalitativ visuell analys; Marxistisk läsning; Frankfurtskolan; Varufetishism; Kommodifiering; Kulturindustri;

    Sammanfattning : Uppsatsen undersöker spelgrafik i Cyberpunk 2077, mot bakgrund av händelserna kring spelets offentliggörande – som väckte stort raseri och missnöje från inte bara spelarna själva, utan även aktieägare och spelrecensenter. Utgångspunkten i analysen är etablerandet av en diskursiv läsning inom en kvalitativ visuell analys av ett urval bilder som visar hur människor i spelet manipuleras till att köpa produkter som är skadliga för dem. LÄS MER

  4. 4. DET RYSKA SPELSPRÅKET. En studie om rysk terminologi i Dota 2, dess uppbyggnad och inverkan på det ryska språket

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturer

    Författare :Daniel Österberg; [2019-06-10]
    Nyckelord :ryska; Dota; spelterminologi; spelöversättning;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att få en lingvistisk överblick av den ryska terminologin i spelet Dota 2, dess uppbyggnad och ursprung, om man kan använda kunskapen för att översätta andra spel till ryska och om den kan påverka spelares språk utanför spelvärlden. Dessa frågor undersöks dels via en kvantitativ metod där en stor del av spelterminologin jämförs mellan engelska och ryska, och ett mindre utdrag jämförs med spelen Path of Exile och World of Warcraft. LÄS MER

  5. 5. Using Online Communities and User-Generated Content for Innovative ProductDevelopment in the Gaming Industry

    Master-uppsats, KTH/Maskinkonstruktion (Avd.)

    Författare :Mario Maher; Rahand Kader; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Information from users on the internet come in different forms and shapes, e.g. videos, content on social media, reviews and other interactive platforms where information can be shared. LÄS MER