Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Den normkritiska läraren

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Linnéa Linderoth; Jonathan Malm; Vanda Lendahl; [2023-10-23]
    Nyckelord :Genus; Normer; Kön; Heteronormativitet; Performativt genus; Genusordningen; Normkritik;

    Sammanfattning : Forskning inom området för kön och genus på fritidshemmet saknas i hög utsträckning, detta trots att ämnet är oerhört aktuellt i samhället i övrigt. I den reviderade Läroplan som börjar gälla 1 juli 2022 lyfts betydelsen av skola och fritidshems arbete mot könsstereotyper, könsnormer, makt och sexualitet ytterligare. LÄS MER

  2. 2. Kontorsarbetares upplevelse av produktivitet vid hybridarbete året efter COVID19-pandemin

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ludvig Ahlgren; Johan Spathon; [2023-02-14]
    Nyckelord :arbetsmiljö; digital kompetens; distansarbete; hybridarbete; produktivitet;

    Sammanfattning : Framväxten av informationsteknik har möjliggjort arbete på distans och under COVID19-pandemin gick flertalet kontorsbaserade arbetsplatser över till distansarbete mot bakgrund av Folkhälsomyndighetens rekommendation om hemarbete. Efter att rekommendationen slopades hösten 2021 har flertalet arbetsplatser gått över till en hybridlösning med inslag av både distans- och kontorsarbete. LÄS MER

  3. 3. Pedagogers narrativ om TAKK och metodens betydelse för barns sociala liv i förskola

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Alexandra Gréta Papp; Nike Garpstål; [2022]
    Nyckelord :förskola; pedagoger; språkutveckling; kommunikation; TAKK; sociokulturell teori;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskolepedagoger använder TAKK och beskriver dess betydelse för barns utveckling och sociala liv i förskolan. Den metodologiska ansatsen är narrativ och utifrån fyra intervjuer och en enkät med 25 svar bearbetas forskningsfrågorna: Hur beskriver förskolepedagoger TAKK i förskolan? Hur kan TAKK bidra till barns språkutveckling enligt pedagoger? samt hur kan TAKK användas i verksamheten/knytas till förskolans utbildning? Pedagogernas narrativ analyseras med stöd i den sociokulturella teorin. LÄS MER

  4. 4. Business controllern : Digitaliseringens influenser på rollen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Kristina Ingelstrand; Rebecka Klasson; [2020]
    Nyckelord :Digitization; Business controller; Role theory; Role; Digitalisering; Business controller; Rollteori; Roll;

    Sammanfattning : This study aims to investigate and assess how the role of a business controller and his or her tasks are influenced by digitalization. This study will provide theoreticians and practitioners with a deeper insight of the requirements, skills, experiences, tasks and expectations that fall on the controller in a digital world. LÄS MER

  5. 5. Informationsteknologin och demokratins möjligheter

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Christopher Andersson Cervin; Victor Håkansson; [2020]
    Nyckelord :Blockchain; Datavetenskap; Habermas; Informationsteknologi; Kritisk teori; Social computing; Sociala medier; public sphere; konsensus; peer-to-peer; Det gemensamma;

    Sammanfattning : Det demokratiska projektet har pågått i tusentals år. En av dess uttolkare och teoretiker är Jürgen Habermas som med sina teorier om deliberativ demokrati och Public Sphere formulerat teorier om mer jämlikhet och rättvisa grundat i den mänskliga kommunikationen. LÄS MER