Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Akustisk Orkester eller MIDI Orkester i Filmmusik? : En studie om hörbara skillnader och preferenser mellan akustisk orkester och MIDI orkester inom filmmusik

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Simon Forssberg; [2023]
    Nyckelord :Midi; Orkester; Filmmusik; Lyssningstest; Musiker; Kompositör;

    Sammanfattning : Datorn kan användas till nästan allt idag, och filmmusik är inget undantag. Men hur kan ett MIDI-orkestrerat stycke mätas mot ett orkestralt? Studiens syfte är att, med fokus på filmmusik, bidra med kunskap gällande hörbara skillnader och preferenser mellan akustisk orkester och MIDI-orkester. LÄS MER

  2. 2. Användning av grafiska partitur som verktyg för komposition

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Konstnärliga fakulteten i Malmö

    Författare :Adam Sass; [2022]
    Nyckelord :Grafiska partitur; grafisk notation; komposition; skapande; kompositionsverktyg; Performing Arts;

    Sammanfattning : I det här arbetet beskriver jag min användning av grafiska partitur som verktyg för komposition och hur det har påverkat mig som kompositör och musiker. Jag har med utgångspunkt i olika typer av grafiska partitur komponerat stycken för olika typer av ensembler och musikaliska kontexter. LÄS MER

  3. 3. Konstnärligt svängrum – en skildring av skapandets förutsättningar i inzoomat och utzoomat perspektiv

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Corinne Dominique; [2021-09-28]
    Nyckelord :kompositör och musiker; komposition och koreografi; allkonstverk; choreomusicology; musicking; kombinerade konstformer; skapandemetoder; konstmusik; populärmusik;

    Sammanfattning : Detta arbete syftar till att identifiera och diskutera förutsättningar för skapande med utgångspunkt i två perspektiv: ett konstnärligt samarbete inriktat mot komposition och koreografi, och ett större perspektiv på komponerande inom institutionella, kulturella och ideologiska narrativ. Det första, inzoomade perspektivet inbegriper frågor om samarbetet; hur konstformerna förhåller sig till varandra samt hur skapandets förutsättningar ser ut i processen. LÄS MER

  4. 4. De ledbrutna gångarterna- En blick på scenkonstens rytmik

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/ Högskolan för scen och musik

    Författare :Tobias Sondén; [2020-05-20]
    Nyckelord :rytm; scenkonst; regi; musik; interaktiv;

    Sammanfattning : Denna text är ett försök till ett rytmiskt översättningsarbete. Jag har jobbat med både scenkonst och musik i många år och har en distinkt känsla av att jag som regissör, skådespelare, dramatiker, musiker och kompositör jobbar med liknande saker. Att de grundläggande beståndsdelarna i mångt och mycket är gemensamma. LÄS MER

  5. 5. Hur går det till egentligen?- tre skånska jazzkompositörer om sin kompositionsprocess

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :Martin Erstrand; [2019]
    Nyckelord :Utbildningsvetenskap; Musikpedagogik; Komposition; Process; Jazz; Improvisation; Storband; Educational Science; Music Education; Composition; Big Band; Performing Arts; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur kompositionsprocessen kan se ut för tre skånska kompositörer av instrumental jazzmusik. Studien utfördes genom individuella intervjuer. Samtliga informanter har skrivit längre svitliknande musik för stora ensembler. LÄS MER