Sökning: "konflikter i klassrummet"

Visar resultat 1 - 5 av 76 uppsatser innehållade orden konflikter i klassrummet.

  1. 1. Historieundervisning i känsliga ämnen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Filippa Engström; Mejdina Seljimi; [2023]
    Nyckelord :historieundervisning; historielektioner; kontroversiell; känsliga områden; känsliga ämnen;

    Sammanfattning : Alla historielärare kommer någon gång att undervisa i känsliga ämnen. Varje elev har en egen uppfattning kring vad som är känsligt för dem, vilket alla lärare bör ta hänsyn till. Detta arbete kommer handla om vad forskning säger om känsligheten i historieundervisningen i Europa. LÄS MER

  2. 2. Etiska konflikter i religionsundervisningen. : -utifrån lärarstudenters och nyexaminerade lärares känslor och resonemang

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för idé- och samhällsstudier

    Författare :Emilia Carlberg; [2023]
    Nyckelord :Lärare; Lärarstudenter; Etiska konflikter; Religionsdidaktik; Kontroversiella frågor; Konflikthantering; Intervjuer. Jag;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker lärarstudenters och nyexaminerade lärares resonemang och upplevelser av etiska konflikter i religionsundervisningen. Genom kvalitativa semistrukturerade intervjuer har data samlats in och analyserats för att identifiera mönster och teman. LÄS MER

  3. 3. Historierna i rummet : Utmaningar och möjligheter med flera historiekulturer representerade i multikulturella klassrum samt strategier för bemötandet av dessa

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för kultur och samhälle

    Författare :Kornelia Paulander; [2023]
    Nyckelord :Historiekultur; historieundervisning; multikulturella klassrum; strategier i klassrummet; historiedidaktik; Historical-culture; teaching of history; multicultural classrooms; strategies in the classroom; history-didactic;

    Sammanfattning : Denna uppsats har som syfte att analysera historielärares upplevelser av möten med olika historiekulturer i multikulturella klassrum och identifiera att deras didaktiska strategier för att bemöta dessa. Undersökningen utförs i tre steg bestående av en förundersökning, en enkät och sedan två samtalsintervjuer. LÄS MER

  4. 4. ”Okej, då vill jag ha en säkerhetsvakt” : Bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan lärare, elever och samtidskonst på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Madeleine Jonasson; [2023]
    Nyckelord :samtidskonst; bildämnet; kontroversiella samtalsämnen; demokratisk kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att skapa förståelse för bildlärares erfarenhet av det som visar sig i mötet mellan bildlärare, elever och samtidskonst i klassrummet. Frågeställningarna som studien baseras på är hur bildlärare använder sig av samtidskonst i klassrummet, vilka erfarenheter de har av att utveckla elevers demokratiska kompetens med hjälp av samtidskonst och vilka möjligheter och svårigheter de erfar i detta arbete. LÄS MER

  5. 5. Interkulturell kompetens i historieundervisningen       :  - En intervjustudie med historielärare i grundskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för kultur och samhälle (KS); Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Diellza Oruci; Gentiana Qira; [2022]
    Nyckelord :Interkulturell kompetens; Mångfald; Kultur; Elevsammansättning; Historieundervisning; Eurocentrism.;

    Sammanfattning : I denna studie undersöker vi hur lärare i årskurs 7- 9 förhåller sig till historieundervisningen i relation till elevsammansättningen i klassrummet och om lärarna använder elevernas bakgrund i undervisningen. Dessutom undersöker vi vilka konflikter som kan uppstå i relation till elevernas bakgrund och hur lärarna möter dessa. LÄS MER