Sökning: "konflikter i skolor"

Visar resultat 1 - 5 av 109 uppsatser innehållade orden konflikter i skolor.

  1. 1. En kvalitativ intervjustudie om sex fritidslärares syn på lek.

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Sara Khalid; Enas Yousuf; [2023-12-07]
    Nyckelord :Lek; lärande; utveckling; möjlighet; konflikt; stöttning;

    Sammanfattning : I studien har vi intresserat oss för hur leken kan bidra till lärande och utveckling. I fritidshemmet är leken det centrala och vi tänkte därför att utföra en studie som kopplas med fritidshemsverksamhet. Syftet med studien var att undersöka hur fritidslärarna resonerar kring lekens betydelse för lärandet i fritidshemmet. LÄS MER

  2. 2. Organiserad rastverksamhet

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Annie Olsson; Viktoria Weidenborg; [2023-10-24]
    Nyckelord :Organiserad rastverksamhet; rast; konflikter; konflikthantering; delaktighet; trygghet; recess; conflicts;

    Sammanfattning : Raster är en viktig del av elevernas vardag och är något som har funnits i stort sett sedan skolan infördes. Dock är det en del elever som upplever raster som ett jobbigt moment under skoldagen. Raster kan för eleverna vara den bästa stunden på dagen, men för vissa är det den värsta. LÄS MER

  3. 3. “Fröken! När ska du gå?!!”

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Ramzi Jawhar; Serdar Uygun; [2023-10-19]
    Nyckelord :Egeninitierad lek; Styrd lek; Fritidshem; Fritidslärare; Lärare i fritidshem; Konflikthantering; Problemlösning; Alliansbildning; Relationsarbete; Identitetsskapande; Maktrelationer; Kreativitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att analysera lärarsynen på lek och de förmågor lärarna anser leken främjar. Förutom förmågorna i leken berörs även maktrelationer och relationsskapande genom barninitierade lekar. För att få svar på studiens syfte använde vi oss av en kvalitativ metod med semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Polisens arbete mot näthat bland unga : En kvalitativ studie om näthat som tenderar att eskalera till fysisk misshandel

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Victoria Holmgren; Emma Magnusson; Hanna Samuelsson; [2023]
    Nyckelord :Crime preventive work; Online hate; Physical assault; Police; Youth; Brottsförebyggande arbete; Misshandel; Näthat; Polisen; Ungdomar;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur Polisen i Malmös arbete mot näthat bland unga, i synnerhet sådant näthat som tenderar att eskalera till fysisk misshandel, bedrivs och upplevs idag. Vidare avser studien att utforska om, och i så fall hur, detta arbete kan effektiviseras, såväl utifrån enskilda polisers som ungdomars perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Informell och formell personal- och kulturell styrning inom kommunala grundskolor : En studie av styrformer utifrån ett lärar- och rektorsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Anna Pettersson; Amanda Bredmar; [2023]
    Nyckelord :formell och informell styrning; personalstyrning; kulturell styrning; kommunala grundskolor; lärare; rektorer;

    Sammanfattning : Bakgrund: Arbetet har sin bakgrund i de utmaningar och strategier för verksamhetsstyrning kommunala grundskolor står för. På grund av tryck och krav från olika externa aktörer i kombination med de interna kraven om ett rimligt arbetsklimat från lärare är grundskolor komplexa organisationer. LÄS MER