Sökning: "konflikthantering flickor pojkar"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden konflikthantering flickor pojkar.

  1. 1. Att stödja flickor med autism : En intervjustudie om lärares erfarenheter

    Magister-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för hälsa och samhälle (HS)

    Författare :Felicia Goth Sinclair; [2023]
    Nyckelord :Autism; girls; teachers; support; experiences.; Autism; flickor; lärare; stöd; erfarenhet.;

    Sammanfattning : Bakgrund: Autism är en samlingsdiagnos som innefattar bland annat svårigheter med socialt samspel, repetitiva beteenden och en ökad känslighet för sinnesintryck. Fler pojkar än flickor diagnostiseras inom autismspektrumet. LÄS MER

  2. 2. Barns syn på egen delaktighet i konflikthantering på fritidshem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Barn- och ungdomsvetenskapliga institutionen

    Författare :Alperen Erdogdu; Malek Benbouzid; [2021]
    Nyckelord :Barns perspektiv; Barnperspektiv; Being; Becoming; Delaktighet; Fritidshem; Konflikthantering  ;

    Sammanfattning : Konflikter och konflikthantering är ett återkommande fenomen i fritidshemmet som rör både vuxna och barn. Barns delaktighet i allt som rör de själva ingår som punkt i barnkonventionen som sedan 2020 är lag. LÄS MER

  3. 3. ”Är du en bebis?”- Barns kamratkulturer i förskolan. : En studie om barns relationer och kamratkulturer i förskolan.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Emma Eriksson; Simon Bergfors Vokoun; [2020]
    Nyckelord :Förskolan; Genus; Kamratkulturer; Konflikthantering; Lek; Positioner; Relationer; Tolkande reproduktion.;

    Sammanfattning : I förskolans läroplan Skolverket (2018) står att lek är grunden för utveckling, lärande och välbefinnande, vilket således indikerar lekens stora betydelse i förskolan. I leken utmanas barnen tillsammans med andra barn i det sociala samspelet, vilket också etablerar olika former av kamratkulturer mellan barnen i leken. LÄS MER

  4. 4. "Jag vill inte bemöta dom olika, men jag tror att jag ibland gör det" : En kvalitativ studie om jämställdhet i några svenska skolor ur ett genusteoretiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Azra Besic; Victor Lange; [2020]
    Nyckelord :Genus; stereotyper; skola; jämställdhet; inkludering;

    Sammanfattning : Detta är en studie med kvalitativ ansats och hermeneutisk vetenskapstradition med semistrukturerade intervjuer som metod. Syftet med studien är att belysa jämställdhetsarbetet inom några svenska skolor, hur det praktiseras respektive hur lärare upplever jämställdhetsarbetet. LÄS MER

  5. 5. Pojkar och flickor ska behandlas lika, fast ändå inte : En studie om pedagogers konfliktlösningsstrategier och ambivalenta uppfattningar om konflikthantering och jämställdhet i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Catharina Lernéus; Sandra Vilhelmsson; [2019]
    Nyckelord :Förskola; konflikthantering; jämställdhet; yngre barn; läroplan; bemötande; konfliktlösning; röstläge.;

    Sammanfattning : Dagligen uppstår konflikter på förskolan mellan barn eller mellan barn och pedagog som många gånger inte främjar jämställdheten mellan pojkar och flickor. Syftet med denna studie är att bidra med mer kunskap om konflikthantering i förskolan ur ett jämställdhetsperspektiv då ytterst få tidigare studier undersökt detta. LÄS MER