Sökning: "konspirationsteorier."

Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade ordet konspirationsteorier..

  1. 6. Tro på konspirationsteorier och dess samband med kognitiva tankestilar, utbildning och tro på alternativa fakta

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad

    Författare :Therese Egeborg Heiwe; Stare Anousha; [2023]
    Nyckelord :Belief in conspiracy theories; cognitive thinking styles; belief in pseudoscience; approach to science regarding climate and vaccine; education; Tro på konspirationsteorier; kognitiva tankestilar; tro på pseudovetenskap; inställning till klimat- och vaccinforskning; utbildning;

    Sammanfattning : Denna studies syfte var att undersöka hur intuitivt tänkande, analytiskt tänkande, kritiskt tänkande, utbildningsnivå, tro på pseudovetenskap, utbildning, inställning till klimatforskning samt inställning till vaccin korrelerar med tro på konspirationsteorier. Studien var en kvantitativ tvärsnittsstudie där deltagare besvarade ett frågeformulär som mätte variablerna tro på konspirationsteorier, intuitivt tänkande, analytiskt tänkande, kritiskt tänkande, tro på pseudovetenskap, utbildning, inställning till klimatforskning och inställning till vaccinforskning. LÄS MER

  2. 7. Konspirationsteorier i Gymnasieskolan : En kvalitativ intervjustudie som undersöker gymnasielärares erfarenheter av, och strategier för att hantera, konspirationsteorier i samhälskunskapsklassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Didaktik i Samhällsämnena

    Författare :Andreas Wahlström; [2023]
    Nyckelord :Konspirationsteorier; konspiratoriska uppfattningar; utbildning; undervisning; strategier; kon-troversiella konspirationsteorier;

    Sammanfattning : Conspiracy theories are common in both local and international contexts. These theories offer simple explanations to complex problems and events, and they can have negative consequences for individuals and society. LÄS MER

  3. 8. Kritiskt tänkande i samhällskunskap : Didaktiska överväganden i undervisning av gymnasieelever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Per Olsberg; [2023]
    Nyckelord :Kritiskt tänkande; didaktik; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Föreliggande examensarbete är en litteraturstudie av aktuell forskning med syfte att undersöka vilka didaktiska överväganden i undervisning kan hjälpa gymnasieelever att utveckla kritiskt tänkande i samhällskunskap. Forskningsstudier analyseras med hjälp av de didaktiska begreppen ledarskap, öppet klassrumsklimat, innehåll, elevintresse och stödstrukturer. LÄS MER

  4. 9. Plagued By Conspiracy Theory : En kvalitativ analys av 'Plandemic', en konspirationsteoretisk video

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Josefine Vennberg; Matilda Steen; [2023]
    Nyckelord :Conspiracy theory; documentary; social crisis; disinformation; rhetoric; Konspirationsteori; dokumentär; samhällskriser; desinformation; retorik;

    Sammanfattning : Desinformation i form av konspirationsteorier blir allt vanligare i dagens sociala medielandskap. Användare lär sig navigera bland all den information som sprids och etablerade medier försöker hänga med. När krisen slår till och behovet av information ökar ställs alla inför frågan om vad som är sant och inte. LÄS MER

  5. 10. Även lärare kan råka säga fel, jag lovar : En fokusgruppsstudie av hur mellanstadieelever uppfattar trovärdigheten hos olika informationskällor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Helena Engvall Kristensen; [2023]
    Nyckelord :civics; social studies; citizenship education; middle school; primary school; students apprehension; critical literacy; source trust; samhällskunskap; mellanstadiet; elevuppfattningar; källkritik; källtillit;

    Sammanfattning : Skolan har ett viktigt uppdrag när det gäller att undervisa om källkritik och att träna kritiskt tänkande, som har stärkts ytterligare genom den senaste läroplanen från 2022 för grundskolan. För att värna om demokratins grundpelare där yttrandefrihet är en viktig del, behöver våra unga medborgare lära sig att se igenom desinformation och konspirationsteorier av olika slag. LÄS MER