Sökning: "kontroversiella branscher"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden kontroversiella branscher.

  1. 1. Svensk Elitfotbolls partnerskap med Unibet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Pontus Bergström; Daniel Östenius; [2024]
    Nyckelord :Legitimitet; Intressenter; Hyckleri; Spelindustrin; pengar kontra ansvar;

    Sammanfattning : Studien undersöker hur Svensk Elitfotboll balanserar sina intressenters olika intressen i ljuset av partnerskapet med Unibet. Syftet med studien är att utforska och analysera dynamiken samt konsekvenserna av hur Svensk Elitfotboll navigerar bland sina intressenter, med hänsyn till deras legitimitet. LÄS MER

  2. 2. Vinstvarningar och hållbarhetsprestation : En studie om hur företags ESG-poäng påverkar aktiemarknadsreaktioner vid vinstvarningar inom olika branscher

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linnéa Ollfors; Axel Utas; [2023]
    Nyckelord :Vinstvarning; ESG; CSR; avvikelseavkastning; eventstudie; multipel regressionsanalys; branscher; Nasdaq Stockholm; First North; Sverige;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks huruvida det finns ett samband mellan företags ESG-poäng och aktiemarknadsreaktionerna vid en vinstvarning på den svenska aktiemarknaden. Frågan har undersökts i tidigare studier, men till skillnad från dem fördjupas undersökningen i den här studien genom att undersöka om det sambandet skiljer sig mellan olika branscher som har en större eller mindre påverkan på den miljömässiga, sociala och ekonomiska hållbarheten, vilket i denna uppsats benämns kontroversiella respektive icke-kontroversiella branscher. LÄS MER

  3. 3. CSR communication within controversial businesses - a closer look at the fast fashion industry

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Isac Almqvist; Lucas Holmqvist Adolfsson; [2022]
    Nyckelord :CSR; CSR communication; Minimise harm and Maximise good; brand identity; brand communication; fast fashion; strategic communication. CSR; CSR-kommunikation; varumärkesidentitet; varumärkeskommunikation; strategisk kommunikation.; Social Sciences;

    Sammanfattning : Our planet is facing severe climate crises and the global companies are those who have the opportunity to make the biggest impact on how this will unfold in the future. The aim of this thesis is to gain a deeper understanding of how companies within questioned businesses are managing their CSR-communication and communicating their responsible initiatives and engagements on social media. LÄS MER

  4. 4. Obligatorisk hållbarhetsrapportering och dess påverkan på utgivandet av social och miljömässig hållbarhetsinformation : En undersökning av 23 svenska företag vars verksamhet associeras med negativ social eller miljömässig påverkan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för ekonomi

    Författare :Wilma Fagrell; Julia Stolt; [2021]
    Nyckelord :Mandatory sustainability reporting; volountary sustainability reporting; Controversial companies; social dimension; environmental dimension; obligatorisk hållbarhetsrapportering; frivillig hållbarhetsrapportering; kontroversiella företag; social dimension; miljödimension;

    Sammanfattning : Syfte: Rapporteringspliktens effekt på kontroversiella företags utgivande av hållbarhetsinformation inom den hållbarhetsdimension de anses agera negativt inom är i stort sett outforskad. Syftet med studien har därför varit att undersöka om det finns något samband mellan obligatorisk hållbarhetsrapportering och mängden social hållbarhetsinformation som ges ut av socialt kontroversiella företag. LÄS MER

  5. 5. Förändrade spelregler på den svenska spelmarknaden : En kvalitativ studie om den nya spellagen på Svenska Spel

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emelie Jakobsson; Lovisa Sigrén; [2020]
    Nyckelord :kontroversiella branscher; spelbranschen; legitimitet; legalt ansvar; CSR;

    Sammanfattning : Kontroversiella branscher har generellt sett svårigheter i att ses som legitima av intressenter. För att öka legitimiteten har det blivit vanligare att regeringar inför lagregleringar. LÄS MER