Sökning: "kooperativt lärande i svenska"

Visar resultat 6 - 10 av 47 uppsatser innehållade orden kooperativt lärande i svenska.

  1. 6. Kooperativt lärande & elevers muntliga förmågor i skolämnet svenska : En kvalitativ intervjustudie om hur lärare arbetar med kooperativt lärande för att utveckla elevers muntliga förmågor

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Svenska språket och genusvetenskap

    Författare :Laila Houssami El Halabi; Iman Bel Haj; [2022]
    Nyckelord :Kooperativt lärande; positivt ömsesidigt beroende; samspel; samarbete; muntlig förmåga; sociokulturella perspektivet; par- och grupparbete; F–3; delaktighet;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur verksamma grundskolelärare F-3 arbetar med att utveckla elevers muntliga förmågor i skolämnet svenska utifrån kooperativt lärande. Kooperativt lärande, KL, är ett förhållningssätt som innebär att lärandet sker genom samarbete och i samspel med andra elever. LÄS MER

  2. 7. Kooperativt lärande i svenskundervisningen : Fördelar och nackdelar ur ett lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Moa Edunger; [2022]
    Nyckelord :kooperativt lärande; svenska; framgångsfaktorer; utmaningar;

    Sammanfattning : Kooperativt lärande är en arbetsform där samarbetet mellan elever står i fokus, vilket bland annat innebär att eleverna stöttar och uppmuntrar varandra till lärande och tar ansvar för varandras lärande. Det är ett gemensamt lärande som ska utveckla kunskapsmässiga och sociala förmågor där läraren strukturerar och organiserar hur interaktionen ska fullbordas. LÄS MER

  3. 8. Svenska matematiklärares upplevelser av Jigsaw-metoden

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Michael Olave Sjöström; Carl Sandqvist; [2022]
    Nyckelord :Fenomenografi; Jigsaw; Kodning; Kommunikationsförmåga; Kooperativt Lärande; Matematik; Proximala utvecklingszonen; Socialkonstruktivism;

    Sammanfattning : Denna studie har utförts för att besvara en problematik som upptäckts inom metoden för kooperativt lärande Jigsaw. Studien vill även undersöka hur svenska matematiklärare upplever hur det är att använda metoden samt hur de upplever metodens för- och nackdelar. LÄS MER

  4. 9. Mötas i mitten : En systematisk litteraturstudie om boksamtal i relation till kooperativt lärande

    M1-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)

    Författare :Emma Carlsson; Jessica Truong; Ewa-Leena Stenfelt; [2022]
    Nyckelord :booktalk; cooperative learning; teaching models; boksamtal; kooperativt lärande; undervisningsmodeller;

    Sammanfattning : I denna systematiska litteraturstudie presenteras och analyseras tidigare forskning kring boksamtalet och det kooperativa lärandet. Syftet med studien är att undersöka dessa undervisningsmodeller utifrån tidigare forskning, för att sedan sätta dem i relation till varandra. LÄS MER

  5. 10. Lärares uppfattning om kooperativt lärande i spårkligt heterogena klassrum

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Madeleine Strand; Emma Åsälv; [2022]
    Nyckelord :Andraspråkselever; dialogisk undervisning; gruppinteraktion; kooperativt lärande; kooperativa lärandemetoder; kooperativa strukturer; språkutveckling; svenska som andrasrpåk;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka hur yrkesverksamma lärare i årskurserna F-3 upplever fördelar respektive begränsningar i arbetet med kooperativa lärandemetoder och hur lärare legitimerar användningen av kooperativa lärandemetoder i språkutvecklande syfte hos elever med svenska som andraspråk i språkligt heterogena klassrum. Teoretiska perspektiv som används är dialogisk undervisning, muntlig interaktion ur ett andraspråksperspektiv, kooperativt lärande och kooperativa strukturer. LÄS MER