Sökning: "kooperativt lärande i svenska"
Visar resultat 16 - 20 av 47 uppsatser innehållade orden kooperativt lärande i svenska.
16. Lust att läsa : Lärarens inställning och arbete med läslust
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildningSammanfattning : Studiens syfte är att synliggöra lärares inställning till läslust samt hur lusten för läsning omsätts i undervisningen. Studien har en kvalitativ ansats, då den ämnar besvara våra forskningsfrågor genom djupgående intervjuer. LÄS MER
17. Kooperativt lärandespåverkan på andraspråkselevers deltagande inom matematik
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Syftet med kunskapsöversikten är att undersöka hur lärare kan arbeta mer likvärdigt i matematikundervisningen genom att ta reda på hur lärare kan arbeta med kooperativt lärande och hur det påverkar andraspråkselevers deltagande. För att uppfylla syftet har frågeställningen ”på vilket sätt påverkas andraspråkselevers deltagande inom matematik av kooperativt lärande?” tagits fram. LÄS MER
18. "Utveckling och lärande är mycket mer än bara en uppgift" : En empirisk studie om skrivundervisning för flerspråkiga lågstadieelever
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Denna empiriska studie syftar till att undersöka hur verksamma lärare arbetar med skrivundervisning för flerspråkiga lågstadieelever. Studien tar sin utgångspunkt i det sociokulturella perspektivet där interaktioner mellan eleverna är gynnsamt för att lärande och utveckling ska ske. LÄS MER
19. Hur kan en Kooperativ strategi gynna andraspråkselevers problemlösningsförmåga i matematik?
Magister-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : År 2012 gjorde PISA en undersökning gällande problemlösning i matematik. Dessa tester visade att sverige presterade lägre än OECD genomsnittet. Det visade sig också vara en skillnad på resultaten gällande de elever med svensk bakgrund kontra utländsk bakgrund. LÄS MER
20. Att undervisa med kooperativt lärande i de lägre årskurserna : En enkätstudie om svenska lärares erfarenheter
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Umeå universitet/Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskapSammanfattning : Undervisningsmetoden kooperativt lärande bygger på ett strukturerat instruktions- och sam- arbetsbaserat smågruppslärande där eleverna arbetar tillsammans för att maximera deras egna och andras inlärning när det kommer till ämneskunskaper samt utveckling av språk- liga, demokratiska och sociala förmågor. Undervisningsmetoden är starkt kopplad till teorin om positivt ömsesidigt beroende, men utgår även till viss del från socialkonstruktivismen, där det sociala lärandet och den proximala utvecklingszonen är betydande beståndsdelar. LÄS MER