Sökning: "kreativitet pedagog"

Visar resultat 1 - 5 av 38 uppsatser innehållade orden kreativitet pedagog.

  1. 1. Högläsningssituationen är en samtalsarena : En kvalitativ studie om förskollärares pedagogiska arbete kring högläsning i en flerspråkig barngrupp

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för pedagogiska studier (from 2013)

    Författare :Felicia Apelgren; Carolina Högberg; [2020]
    Nyckelord :artefacts; education planning; multilingual children s group; process languages; reading aloud; Artefakter; flerspråkig barngrupp; högläsning; pedagogisk planering; processa flerspråkighet;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to visulise how preschool teachers work pedagog- ically around reading aloud in a multilingual children's group. We want to in- vestigate preschool teachers' reasoning and planning around the reading situa- tion to see what pedagogical purpose that situation can have and what place it takes in the preschool activities. LÄS MER

  2. 2. Askfat och galna gorillor : En essä om det Levande Verkstadspedagogiska förhållningssättet inom skapande verksamhet på fritidshemmet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Södertörns högskola/Lärarutbildningen

    Författare :Linda Hahne; [2020]
    Nyckelord :image pedagogy; Living Workshop; free creation; leisure time center; creativity; bildpedagogik; Levande Verkstad; fritt skapande; fritidshem; kreativitet;

    Sammanfattning : In this scientific essay, I reflect on children's free creation within the creative activities in Swedish school and at leisure time centers based on my experiences as a Living Workshop pedagogue. I start from an event where a student expresses that during our creative sessions we "only make feelings" when the child and another pedagogue were allowed to create exactly what the child wanted. LÄS MER

  3. 3. Det inre rummet : Att använda associerad synestesi som utgångspunkt för komposition

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Lina Nyberg; [2020]
    Nyckelord :Creativity; synesthesia; composition; Bauhaus; improvisation; kinesthesia; flow; collage; aquarelle; texture; kreativitet; synestesi; komposition; Bauhaus; improvisation; kinestetik; flow; kollage; akvarell; textur;

    Sammanfattning : Under 2018–20 har jag under min masterutbildning i komposition inkluderat mina egna erfarenheter av synestesi och associerad synestesi i komponerandet och här även försökt att beskriva mina metoder för detta. Jag har försökt överföra upplevelser av text, färg, form och rörelse till musik. LÄS MER

  4. 4. När använde du ditt musikaliska språk senast? : Ett utvecklingsarbete med syfte att beskriva undervisning i musikaliskt språk.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Mattias Bergdahl; [2019]
    Nyckelord :Musik; Kreativitet; Producera; Reproducera; Språk; Fantasi;

    Sammanfattning : Syftet med utvecklingsarbetet är att ge verksamma pedagoger ytterligare verktyg att arbeta med barn och tidig musikutveckling genom att uppmärksamma aspekter och faktorer som spelar en viktig roll. När jag, utifrån läroplanens intentioner om barns delaktighet och kreativitet, har observerat verksamheten på en förskola och jämfört med de resultat som andras forskning visat har en paradox blivit synlig. LÄS MER

  5. 5. Från reproduktion till produktion : En intervjustudie om hur lärare beskriver sin undervisning om idégenerering på Estetprogrammet

    Magister-uppsats,

    Författare :Karin Nordell; [2018]
    Nyckelord :Idea generation; creativity; Estetprogrammet; creation; teaching; student ideas; Idégenerering; kreativitet; Estetprogrammet; skapande; undervisning; elevers idéer;

    Sammanfattning : Denna uppsats är en studie med ett fenomenologiskt och hermeneutiskt perspektiv. Genom kvalitativa forskningsintervjuer har estetlärares sätt att se på undervisning om idégenerering undersökts. LÄS MER