Sökning: "kristendom islam"

Visar resultat 11 - 15 av 68 uppsatser innehållade orden kristendom islam.

  1. 11. Religioners syn på sex och samlevnadsundervisning i skolan : i ämnet biologi

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Movitz; Maja Jakovljevic; [2021]
    Nyckelord :sex; samlevnad; undervisning; skola; religion; kristendom; islam;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt belyser den tidigare forskning som finns gällande religioners syn på sex- och samlevnadsundervisning. Vi tycker att detta är ett angeläget område att studera eftersom det finns relativt lite forskning kring ämnet. LÄS MER

  2. 12. Textanalys av två religionskunskapsläromedel utifrån ett genusperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Religionsvetenskap

    Författare :Marin Drmac; [2021]
    Nyckelord :Genusperspektiv; läromedel; strukturperspektiv; religion; judendom; kristendom; islam;

    Sammanfattning : The purpose of this essay was to make a text analysis from a gender perspectiveand a comparison between two new religious teaching materials from grade 7-9.The aim was to gain a better understanding of how gender-conscious the teachingmaterials are and whether there are differences and similarities in therepresentation of the sexes. LÄS MER

  3. 13. Den svenska skolan: Sekulär eller präglad av kristendom?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Lina Andersson; Rim Merhi; [2021]
    Nyckelord :Sekularism luther-protestantism; Sverige; religion; kultur; tradition; skola; identitet; normer;

    Sammanfattning : Detta arbete är en forskningsöversikt som redogör för forskning om hur kristendom påverkar främst den svenska skolan och dess elever. Forskningen är analyserad utifrån frågeställningarna Hur påverkar kristendom skolans värdegrund och elevens identitetsskapande? samt Hur förhåller sig elever, med eller utan religiösa och kulturella föreställningar eller bakgrunder, till ett samhälle med en majoritetsreligion och -kultur? Forskningen vi använt oss av har vi sökt fram främst via sökmotorerna Ebsco, Eric och Swepub. LÄS MER

  4. 14. Högtider och berättelser : En läromedelsanalays i religionskunskap för årskurs 1-3

    M1-uppsats, Stockholms universitet/Institutionen för de humanistiska och samhällsvetenskapliga ämnenas didaktik

    Författare :Nathalie Haile; [2021]
    Nyckelord :Läroböcker; högtider; berättelser; abrahamitiska religionerna; funktionellt perspekti;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att göra en kvalitativ innehållsanalys av tre läroböcker och diskutera vad och på vilka sätt dessa tre läroböcker för årskurs 1–3 lyfter vad det gäller högtider och berättelser inom kristendom, islam och judendom. De tre läroböcker som jämförts är Puls religion (2003), Puls SO-boken (2011) och Boken om SO 1–3 (2013). LÄS MER

  5. 15. Vad säger boken egentligen? : – en religionssociologisk studie om hur läromedel inom religion för årskurs 7–9framställer judendom, kristendom och islam.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Religionssociologi

    Författare :Victoria Hellström; [2020]
    Nyckelord :religionsundervisning; religion; intersektionalitet; religionssociologi; läromedel;

    Sammanfattning : This study in the field of sociology of religion examine how Judaism, Christianity and Islam havebeen interpreted and represented over time in Swedish elementary school textbooks in the subjectof Religion. Three research questions were formulated to see how gender, sexuality and ethnicityare portrayed and how this portrayal has changed over time. LÄS MER