Sökning: "kulturskola"

Visar resultat 21 - 25 av 192 uppsatser innehållade ordet kulturskola.

  1. 21. ”Det finns alltid en plats i ringen, välkommen” : Teaterlärares arbete med inkludering och delaktighet i teatergrupper.

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Musikhögskolan

    Författare :Pernilla Andersson; [2022]
    Nyckelord :Teater; elevinflytande; lärarroller; kulturskola; lärare;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att belysa hur teaterlärare på kulturskolan resonerar kring att skapadelaktighet och inkludering i teatergrupper. För att uppnå detta har semistrukturerade intervjueranvänts, med hjälp av öppna observationer som endast används för att skapa en gemensamgrund för intervjuerna. LÄS MER

  2. 22. Att förmedla en helhet : Samspel och inlevelse inom kulturskolans teaterundervisning – en didaktisk studie

    Master-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :Swedish kulturskola; Community Schools of Music and Arts; theater education; drama; theaterdidactics; interplay; empathy; dramapedagogue; theaterpedagogue; Kulturskolan; teaterundervisning; drama; teaterdidaktik; inlevelse; samspel; dramapedagog; teaterpedagog;

    Sammanfattning : Studien syftar till att förstå och synliggöra en del av det didaktiska arbetet i teaterundervisningen inom kulturskolan genom drama- och teaterpedagogers uppfattningar av begreppen samspel och inlevelse och hur de relaterar till den pedagogiska praktiken. Didaktisk forskning för teaterämnet inom denna kontext är näst intill obefintlig. LÄS MER

  3. 23. Att ställa om till distansundervisning : Lärdomar för framtiden?

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Sophia Engström; [2022]
    Nyckelord :online teaching; learning; municipal music and arts school; music teacher; interview; sociocultural perspective; covid-19; distansundervisning; lärdomar; kulturskola; musiklärare; intervju; sociokulturellt perspektiv; covid-19;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att ta reda på vad musiklärare på kulturskolor, utan tidigare erfarenhet av distansundervisning, har dragit för lärdomar av att undervisa på distans under pandemin covid-19. Dessutom undersöks på vilka sätt lärare kan tänka sig att undervisa på distans i framtiden samt vilka råd de vill ge till andra som ska ställa om till distans- undervisning. LÄS MER

  4. 24. Vant eller ovant, mer eller mindre : En studie om motorik inom slagverk och trummor på kulturskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Jonatan Carlsson; [2022]
    Nyckelord :motorik; koordination; slagverk; trummor; kulturskola; inlärning;

    Sammanfattning : Syftet med den här studien är att undersöka vad slagverkspedagoger på kulturskolan anser vara faktorer som påverkar elevernas motoriska inlärning och utveckling, hos deras elever i framför allt yngre åldrar. Frågeställningarna söker svar på vad som påverkar motoriken, huruvida det går att tidsmässigt planera när olika motoriska framsteg bör ske samt om och eventuellt vilka verktyg lärarna har för motorisk utveckling hos sina elever. LÄS MER

  5. 25. Genre - Som man bäddar får man ligga : En kvalitativ intervjustudie med sånglärare på kulturskolan och deras relation till genrer i och utanför klassrummet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Julia Nylander; [2022]
    Nyckelord :singing; genre breadth; municipal school of arts; interviews; socio cultural perspective  ; sång; genrebreddning; kulturskola; intervjuer; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att belysa arbetet med genrebreddning inom sångundervisning på kulturskola och identifiera vilken betydelse sånglärares utbildning och musikaliska bakgrund har för elevers möjligheter att få sjunga olika genrer. Forskningsfrågorna är följande: Vilka möjliga mönster finns mellan lärares undervisning och deras egna genreintresse, musikaliska identitet och utbildning? Hur talar sånglärare på kulturskolan om sitt arbete med genrebreddning? Tidigare forskning om ämnet visar starka kopplingar mellan genre och identitet, samt att undervisningen påverkas av lärarens musikaliska bakgrund. LÄS MER