Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Om organisatoriska avstånd och invasiva arter : En organisationskritisk essä om kroppslighet och göranden i den kommunala förskolan

    Master-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Sara Agné; [2023]
    Nyckelord :praktisk kunskap; förskola; organisation; New Public Management; kroppslighet; görande; ansvar; pratpoesi;

    Sammanfattning : Den här vetenskapliga essän syftar till att undersöka några förskollärare, barnskötare och rektorers erfarenheter av den kommunala förskoleorganisationen i Stockholm utifrån en tanke om att dagens förskoleorganisation har invaderats av främmande styrsystem från managementvärlden och bilproduktionen, vilket bidrar till vad som här kallas för ”organisatorisk invasion” och ökade ”organisatoriska avstånd”. Utgångspunkten för essän är gestaltade erfarenheter från ett mångårigt arbete som förskollärare i den kommunala förskolan i Stockholm, vilka lett fram till essäns frågor som handlar om vilka erfarenheter, såväl kroppsliga som andra, några barnskötare, förskollärare och rektorer i Stockholm stad har av sin arbetssituation, men även hur de kopplar dem till organisationen de arbetar inom. LÄS MER

  2. 2. Kunskapens former inom entreprenörskap : En kvalitativ studie om entreprenörers självlärande

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :John Virdeborn; Patrick Samuelsson; [2019]
    Nyckelord :ensamföretagare; entreprenör; informell kunskap; formell kunskap; erfarenhetsbaserat lärande; självlärande; lärstilar; arbetsområden;

    Sammanfattning : I denna uppsats står egenföretagare i fokus. Med hjälp av David A. Kolbs teori om erfarenhetsbaserat lärande riktas särskild uppmärksamhet mot de kompetenser, erfarenheter och informella kunnande som ett urval egenföretagare uppfattar som viktiga för en framgångsrik verksamhet. LÄS MER

  3. 3. Kunskapens träd

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Jofrid Sandgren Østenstad; [2018]
    Nyckelord :mälarängen; skola; grundskola; f-6-skola; barnskola; kunskapens träd; kunskap; mälarhöjden; bredäng; stockholm;

    Sammanfattning : Min första tanke när vi skulle göra skola var att jag ville skapa en rolig skola med en spännande miljö, som inspirerar till nyfikenhet och lust att lära. Jag hade en ambition om att fylla skolan med roliga detaljer att upptäcka. I löpet av projektet har jag försökt föreställa mig hur byggnaden skulle upplevas av ett barn. LÄS MER

  4. 4. Esplanadskolan – ett postmodernt skolpalats vid Årstafältet

    Kandidat-uppsats, KTH/Arkitektur

    Författare :Sofia Sanning; Alexander Eriksson; [2018]
    Nyckelord :postmodernism; eclecticism; elementary school; school; Årstafältet; variation; the unexpected; light; monumentality; monumental school; monument; obelisk of light; postmodernism; eklekticism; mellanstadieskola; högstadieskola; skola; Årstafältet; variation; det oväntade; ljus; monumentalitet; skolpalats; palatsskola; ljusobelisk;

    Sammanfattning : Lördagen den 26:e maj år 2018 sätts första spaden i marken för ett av vår tids största bostadsprojekt. Årstafältet, en i dag lantlig lunga i närmaste Söderort, skall under de nästkommande tolv åren bebyggas till två femtedelar med bostäder och i en avsevärt mer urban kontext erbjuda boende till 15 000 nya stockholmare – ett bostadsprojekt vars omfattning motsvarar hela Nynäshamns befolkning, eller en femtedel av Kungsholmens. LÄS MER

  5. 5. En berättelse om demokrati - att fixera en idé

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Avdelningen för sociologi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :David Ekholm; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen behandlar hur idén om demokrati, betraktad som diskurs, uttrycks i svenska nutida läroböcker. Dendiskurs som uttrycks analyseras genom en textanalys. I betraktandet av texternas uttryck som diskurs hamnarfokus i uppsatsens analytiska avsnitt på de processer – och de funktioner hos diskursen – som skapar mening. LÄS MER