Sökning: "sociokulturellt lärande vygotsky"

Visar resultat 1 - 5 av 16 uppsatser innehållade orden sociokulturellt lärande vygotsky.

  1. 1. Lärandet av källkritik och att söka på internet. : En studie om hur lärare i samhällskunskap på gymnasiet arbetar med digitalisering i sin undervisning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Anders Kax; [2021]
    Nyckelord :Gymnasielärare; lärande; källkritik; sociokulturellt perspektiv; samhällskunskap; söka på internet.;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har digitala verktyg och plattformar utvecklats i en rasande fart och detta påverkar samhället och människan på flera olika plan. Bland annat har det drastiskt förändrat hur vi söker information, inte minst inom skolans värld. LÄS MER

  2. 2. "Vi lär av varandra" : Den mångkulturella skolan

    Magister-uppsats, Högskolan Väst/Avdelningen för socialt arbete och socialpedagogik

    Författare :Olimpia Pandelara Zackrisson; [2020]
    Nyckelord :Multiculturalism; learning; sociocultural perspective; proximal development zone; Mångkultur; lärande; sociokulturellt perspektiv; proximala utvecklingszon;

    Sammanfattning : Bakgrund: I denna globaliserade värld påverkar situationer som inträffar på andra platser i världen även oss i Sverige. Dessa förändringar i det svenska samhället kan även påverka skolan som får nya utmaningar. Elevunderlaget har blivit mer heterogent med elever från olika länder vilket kräver nya sätt att lära på. LÄS MER

  3. 3. Vägar till lärande – för elever med språkstörning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Bodestedt; [2019]
    Nyckelord :språkstörning; inkludering; tillgänglig lärmiljö; lärande;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractPernilla, Bodestedt, (2018). Vägen till lärande – för elever med språkstörning. Speciallärarprogrammet med inriktning grav språkstörning, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmöuniversitet, 15 hp. LÄS MER

  4. 4. Att skapa förutsättningar för lärande-bärande broar mellan förskola och förskoleklass

    Magister-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Marie Eliasson; Jessica Ljunggren; [2019]
    Nyckelord :Adaptions; environment; learning; preschool; preschool class; special support; transitions; working methods; Anpassningar; arbetssätt; förskola; förskoleklass; lärmiljö; särskilt stöd; övergångar;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att ta reda på om det finns variationer i lärmiljöerna och arbetssätten i förskola och förskoleklass samt belysa hur pedagogerna ser på övergångar mellan förskola – förskoleklass. Vi vill även ta reda på hur pedagogerna uttrycker sig kring barn/elever i behov av anpassningar/särskilt stöd. LÄS MER

  5. 5. Hur elevers lärande i matematik i årskurs 4-6 påverkas av ett matematiskt kortspel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Patrick Ebson; [2018-02-07]
    Nyckelord :Spelbaserat lärande; kortspel; matematik; 4-6; sociokulturellt lärande; Vygotsky; brädspel;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker hur ett matematiskt kortspel påverkar elevers lärande i årskurs 4-6. Jag ville ta reda på vilken inverkan som det matematiska kortspelet SocioMath hade på de elever som spelade det. LÄS MER