Sökning: "kvalitativ metod intervju förskola"

Visar resultat 21 - 25 av 191 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod intervju förskola.

  1. 21. Lärmiljöer i mobila verksamheterpedagogers berättelser

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Malin Fredriksson; [2022]
    Nyckelord :Den sociala; pedagogiska och fysiska lärmiljön; tillgänglighetsmodellen;

    Sammanfattning : Sammanfattning/AbstractFredriksson, Malin (2022). Lärmiljöer i mobila verksamheter-pedagogers berättelser.Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90 hp. LÄS MER

  2. 22. Orosanmälningar i förskolan : En kvalitativ studie om hur förskollärare hanterar situationer med barn som eventuellt far illa

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Malin Pettersson; Elin Johansson; [2022]
    Nyckelord :Orosanmälan; Anmälningsplikt; Agerande; Förskola; Socialtjänst;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att studera hur förskollärare och socialsekreterare uppfattar förskolans anmälningsplikt. Studien utgick från systemteorin; hur olika system samarbetar för att uppnå bästa resultat. Studien genomfördes med semistrukturerad intervju som metod, där tre förskollärare och tre socialsekreterare intervjuades. LÄS MER

  3. 23. Pedagogernas uppfattningar kring högläsning i förskolan : En kvalitativ undersökning om hur högläsning används i förskolan för att stärka barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)

    Författare :Johanna Kronqvist; Elin Ahlenius; [2022]
    Nyckelord :Literacy; read aloud; language development; preschool; Literacy; högläsning; språkutveckling; förskola;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om pedagogernas uppfattningar om vilken eventuell påverkan högläsning har på barns språkutveckling. I studien har det använts en kvalitativ metod där data samlades in genom intervju av fokusgrupper. LÄS MER

  4. 24. Musik och språkutveckling : En fenomenologisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för barndom, utbildning och samhälle (BUS)

    Författare :Mimmi Pamp; Marita Iga; [2022]
    Nyckelord :Barn; fenomenografi; fenomenologi; förskola; förskollärare; musik; språkutveckling.;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att undersöka och analysera hur förskollärare uppfattar musik som ett medel för språkutveckling. Deras synsätt kring musik och språkutveckling har intresserat oss båda då vi upplevt att förskollärare ser olika kring ämnet. LÄS MER

  5. 25. Förskollärares upplevelser av stress i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Jacobsson; Lisa Ohlén; [2022]
    Nyckelord :stress; stora barngrupper; förskola; förskollärare;

    Sammanfattning : Inledning Denna studie handlar om stress i förskolan utifrån förskollärarens yrkesroll, detta kommer att belysas genom förskollärarnas beskrivningar och tankar om vad som är stressrelaterat. Det blir allt vanligare att pedagoger upplever stress i förskolan, detta utifrån flera olika orsaker som påverkar detta. LÄS MER