Sökning: "kvalitativ metod intervju förskola"

Visar resultat 11 - 15 av 191 uppsatser innehållade orden kvalitativ metod intervju förskola.

  1. 11. Förskollärares förhållningssätt till barns krigslekar

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Johanna Andersson; [2023]
    Nyckelord :Krigslekar; förskola; förskollärare; makt;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att öka kunskapen om hur förskollärare som makthavare beskriver att de förhåller sig till barns krigslekar i förskolan. För att besvara studiens syfte och frågeställninga ranvändes kvalitativ intervju som metod. Fyra förskollärare deltog i intervjun. LÄS MER

  2. 12. Förskollärares didaktiska perspektiv på musik som ämne och metod i förskolan : En förskole-didaktisk studie

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Kler Moo; Sebastian Wojahn; [2023]
    Nyckelord :didactics; preschool; music; teaching; aesthetics; subject; method; didaktik; förskollärare; förskola; musik; undervisning; estetik; uttrycksform; ämne; metod;

    Sammanfattning : Musik som estetisk uttrycksform kan användas som ämne och metod i förskolans undervisning. Vad? Hur? och Varför? musik ska användas som ämne eller metod i förskolan är upp till förskollärarna att avgöra. LÄS MER

  3. 13. Förskollärares planeringsarbete av aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd : En intervjustudie av verksamma förskollärares inställning till inkluderingsarbetet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Miranda Eriksson; Mathilda Löfgren; [2023]
    Nyckelord :Children with special needs; inclusion; preschool; preschool teachers; planning work; sociocultural perspective; Barn i behov av särskilt stöd; inkludering; förskola; förskollärare; planeringsarbete; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att få en fördjupad kunskap för hur förskollärare planerar aktiviteter som inkluderar barn i behov av särskilt stöd. Vi har undersökt hur förskollärarens inställning och attityd till inkludering av barn i behov av särskilt stöd samt hur yttre faktorer påverkar planeringsarbetet av inkluderande aktiviteter. LÄS MER

  4. 14. Specialpedagogisk handledning : Pedagogers förhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Pernilla Larsson Holmqvist; [2023]
    Nyckelord :Bemötande; förhållningssätt; förskola; handledning;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Larsson Holmqvist, Pernilla (2023). Specialpedagogisk handledning - Pedagogersförhållningssätt i mötet med barn i behov av särskilt stöd i förskolan. Special educationalsupervision - Teachers ́approach towards children with special needs in preschool education. LÄS MER

  5. 15. Hur digitala verktyg kan stödja barns språkutveckling

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Lottie Svensson; Thérese Trab; [2023]
    Nyckelord :digitala verktyg; språkutveckling; sociokulturella teorier; förskola;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka vad förskollärare säger om och på vilket sätt digitala verktyg stödjer språkutveckling hos barn. Vi valde att undersöka detta område då digitalisering ökar i dagens samhälle och är ett framtida verktyg för barn. LÄS MER