Sökning: "kvalitativa intervjuer skolbibliotek"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden kvalitativa intervjuer skolbibliotek.
1. Hur lärare ser på skolbibliotekarier : Ett professionsteoretiskt perspektiv på lärares föreställningar om skolbibliotekarier
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Syfte: Denna studie undersöker vilka föreställningar som lärare har gällande skolbibliotekarier. Dessutom undersöks omdessa föreställningar avslöjar skillnader i lärares syn på lärarprofessionen respektive skolbibliotekarieprofessionen och hurföreställningarna påverkar jurisdiktionen gällande elevers lärande inom skolverksamhet. LÄS MER
2. Makerspace med mål och mening : En fallstudie av makerspaceverksamhet i ett skolbibliotek
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Biblioteks- och informationsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka ett makerspace i en svensk gymnasieskola och hur användningen av makerspace i skolan kan förstås utifrån Ernesto Laclaus och Chantal Mouffes diskursteoretiska ramverk. Det finns en spänning mellan makerspace ursprungliga idé som handlar om öppenhet, delad kunskap, utforskande och nyfikenhet och mer entreprenöriella syften som tagit allt större plats i förekomsten av makerspaces idag. LÄS MER
3. "Inte en egen liten ö" : Ett arrangemangsteoretiskt perspektiv på skolbibliotekets roll för elevers läsvanor
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för historia och samtidsstudierSammanfattning : Problemställning och syfte: Undersökningen rör vilken roll skolbiblioteket spelar för elevers läsvanor och vilka förutsättningar som krävs för att bidra till elevers medborgerliga bildning. Syftet är att skapa förståelse för skolbibliotekets verksamhet, som institution inom det svenska skolsystemet, och dess roll för bildning genom utveckling och etablering av gymnasieelevers läsvanor. LÄS MER
4. Vilken roll spelar genus när elever väljer barnlitteratur? : - En studie av grundskolans yngre år
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studien är att utifrån en kvalitativ metod ta reda på om pojkar och flickor gör olika bokval i skolan. I den kvalitativa studien utförs totalt två intervjuer, med en lärare och en skolbibliotekarie. I den kvalitativa studien genomförs även två observationer, den ena i ett klassrum och den andra i ett skolbibliotek. LÄS MER
5. Skolbibliotekariers samarbete med pedagoger för att gynna elevers läslust och läsförståelse : en intervjustudie
M1-uppsats, Högskolan Kristianstad/Sektionen för lärande och miljöSammanfattning : Detta arbete handlar om skolbiblioteken som pedagogisk resurs för pedagoger och elever. Forskningsbakgrunden går igenom skolbibliotekets historia, internationell och nationell forskning, gällande styrdokument och lagar, resurser i skolbibliotek och några exempel på skolbibliotekssatsningar. LÄS MER