Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Läromedelsanalys ur ett genusperspektiv : En kvantitativ och kvalitativ analys av tre läromedel för årskurs 2 med koppling till värdegrunden i Lgr22

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Marie Dellert; Sophie Forsslund; [2022]
    Nyckelord :Pedagogik; teori; läromedel; läroplan; genus; könsidentitet; jämlikhet; årskurs 2;

    Sammanfattning : I den kommande läroplanen Lgr22 skrivs normer, genus och könsidentitet fram och det blir tydligt hur viktigt det är att arbeta med dessa värdegrundsfrågor i sin undervisning. . LÄS MER

  2. 2. Genusanalys av fyra läroböcker i historia under Lpf 94 och Gy 11 : En analys med särskilt fokus på läroböckernas skildring om tiden efter 1945

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)

    Författare :Samuel Raupach; [2021]
    Nyckelord :genusanalys; läroböcker; Lpf 94; Gy 11; genusanalys av läroböcker; analys av läroböcker; genus;

    Sammanfattning : This study aims to investigate how four history textbooks depict gender by focusing on the textbooks’ descriptions on the historical events after 1945. These four textbooks were all published under the 1994 or 2011 curriculum, which both mentions the importance of education to promote equality and equal opportunity for all students. LÄS MER

  3. 3. Caramba, vilken kvinna! : En studie av genusskildringar i barnlitteratur.

    Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Linnéa Almroth; [2016]
    Nyckelord :skönlitteratur; svenska; genus; barn; stereotyper; maskulint; feminint;

    Sammanfattning : Inledning I studien har populär skönlitteratur för barn analyserats ur ett genusperspektiv. I Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 (Skolverket 2011, s. 7) står det att en del av skolans uppdrag är att på ett medvetet och aktivt sätt främja kvinnors och mäns lika rätt och möjligheter. LÄS MER

  4. 4. Så föddes min Maria Magdalena : En analys av Marianne Fredrikssons bok Enligt Maria Magdalena ur ett litteraturvetenskpligt genusperspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Amelie Svensson; [2015]
    Nyckelord :Marianne Fredriksson; kristendom; genus; genuskontrakt; Maria Magdalena; transformation; läroplan.;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att, genom en hermeneutisk och komparativ närläsning av Marianne Fredrikssons roman Enligt Maria Magdalena och Lukasevangeliet, undersöka hur Fredriksson transformerat Jesu liv och gärning från den bibliska berättelsen till romanen, samt vad som händer med historien när en kvinna får återberätta den. Materialet analyseras med hjälp av Gerard Genettes narratologiska begreppsapparat och utifrån ett intersektionellt perspektiv. LÄS MER

  5. 5. Könsstereotypa bilder? En studie av NO-läromedel från 1969-2014.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Lenita Åberg; Pontus Jäderström; [2014]
    Nyckelord :genus; läromedel; naturorientering; läroplan; könsstereotyper;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att studera förekomsten av kvinnor och män på bilder samt om dessa framställs könstereotypt. Analysen inriktade sig på läromedel i naturorientering ämnade för grundskolans tidigare år. Naturorientering är ett av de skolämnen där läromedel används i störst utsträckning i undervisningen. LÄS MER