Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 26 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Musik och sång i förskolan : förskolepedagogers attityder till musik och sång

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Felicia Sjölin; Johanna Brage; [2023]
    Nyckelord :musik; sång; förskola; pedagoger; musikundervisning;

    Sammanfattning : Studien behandlar förskolepedagogers attityder till musik och sång. Forskning visar att musik och sång utvecklar barns uttrycksformer, språk och matematik. Vidare visar forskning att pedagogers inställning till och kunskaper om musik och sång påverkar hur frekvent de arbetarmed detta område i förskolan. LÄS MER

  2. 2. ATT VARA PÅHITTIG ELLER ATT VARA DETEKTIV : En studie om sångundervisningsmetoder i relation till bedömning och betygssättning på gymnasiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Karlsson Jennifer; [2022]
    Nyckelord :gymnasiet; sång; undervisningsmetoder; fenomenologi; bedömning och betygssättning;

    Sammanfattning : Studien undersöker undervisningsmetoder i gymnasiekurserna Instrument eller sång 1 samt 3 (INSÅ), med särskilt fokus på metoder riktade mot att pröva nya sångtekniker i relation till bedömning och betygssättning. Data har samlats in genom kvalitativa intervjuer samt semistrukturerade kvalitativa enkäter med sånglärare och sångelever på gymnasiet. LÄS MER

  3. 3. Sikta mot stjärnorna : En kvalitativ intervjustudie om några lärares val av arbetsmetod för att främja yngre elevers förståelse för astronomiska begrepp och fenomen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Angelica Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Lärare; förståelse; utmaningar; astronomiundervisning; astronomiska fenomen; metoder; astronomiska begrepp; abstrakt;

    Sammanfattning : Ämnet astronomi upplevs ofta som svårt och abstrakt för de flesta människor och därför är det ett komplext ämne att undervisa om, i synnerhet för yngre elever. Det ställer höga krav på svenska lågstadielärares ämneskunskaper och även deras didaktiska kompetenser. LÄS MER

  4. 4. En undersökning av sång: genus, metod och formativ bedömning

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för musik och bild (MB)

    Författare :Julius Augustinsson; [2022]
    Nyckelord :sång; metod; formativ bedömning; genus; kvalitativa intervjuer;

    Sammanfattning : Denna studie ämnar undersöka hur två musiklärare på högstadiet arbetar med ämnet sång. Syftet är att undersöka hur sång lärs ut i musikundervisning för årskurs 7–9, med särskilt fokus på metod och genus. Det är genom kvalitativa intervjuer med lärare som empiri har samlats in. LÄS MER

  5. 5. Kula, locka, lulla, kauka : En studie i vilka metoder sångpedagoger inom svensk folkmusik använder för att lära ut kulning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Lovisa Liljeberg; [2021]
    Nyckelord :Kulning; folksång; sångpedagog; folkmusik; sångteknik; undervisningsmetoder; musik; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka vad sångpedagoger inom genren svensk folklig sång har för metod för att lära ut kulning och om det går att använda kulning som ett redskap för att förbättra sångteknik överlag. Kvalitativa intervjuer med tre sångpedagoger som har stor vana att undervisa i kulning ligger till grund för undersökningen. LÄS MER