Sökning: "lärare autonomi"

Visar resultat 21 - 25 av 114 uppsatser innehållade orden lärare autonomi.

  1. 21. Samplaneringsprocessen - från läroplan till lektionsutfall : En fallstudie av samplanering mellan klasslärare i årskurs 1

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Denise Kindstedt; Frida Österklint; [2022]
    Nyckelord :samplanering; kollegialt samarbete; autonomi; improvisation; likvärdighet; ramfaktorteori; samverkan;

    Sammanfattning : Samplanering har visat sig vara ett svårdefinierat begrepp och ett begrepp som förekommer i många olika kontexter. Samplaneringens exakta innebörd blir därför svår att förstå. Tidigare forskning visar på begränsningar inom området, när begreppet samplanering förekommer tas det upp med andra närliggande begrepp. LÄS MER

  2. 22. Formandet av ett aktivt medborgarskap i skolan : En litteraturstudie i fokus mot att se behovet av undervisning som begeistrar, tillhandahåller reella förändringsmöjligheter och skapar elever redo för samhällsengagemang.

    Magister-uppsats, Linköpings universitet/Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling

    Författare :Ruben Länne; [2022]
    Nyckelord :Democracy; Student; Political trust; Critical pedagogy;

    Sammanfattning : Inom utbildningsväsendet återkommer att stipulera, reglera, föra in klausuler och skapa ramverk för hur lärare kan anamma skolverkets riktlinjer inom de skolämnen som eleverna ämnar studera. Allt som oftast fylls kurser inom såväl universitet som grundläggande utbildningar till en bredd som inte tillåter ämnesöverskridande arbete. LÄS MER

  3. 23. "När jag själv får välja!" : En kvalitativ studie om elevers och lärares upplevelser av motivation när eleven får göra ett inriktningsval i ämnet idrott och hälsa på gymnasiet

    Master-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för fysisk aktivitet och hälsa

    Författare :Hanna Mulder; [2022]
    Nyckelord :Idrott och hälsa; motivation; självbestämmandeteorin; idrottspsykologi; SDT; idrottsvetenskap; motivationskvalité; idrottsundervisning; gymnasieskolan; intervention; fria val; intressebaserade val; psykologiska behov;

    Sammanfattning : Syfte och frågeställningar: Syftet med studien var att undersöka om och hur en tvåårig intervention med ett inriktningsval i kursen idrott och hälsa 1 på gymnasiet upplevdes som en behovsstödjande miljö för eleverna. Fyra frågeställningar var centrala för studien: a) Hur beskrev eleverna sina möjligheter att tillfredsställa de grundläggande psykologiska behoven autonomi, kompetens och tillhörighet genom ett inriktningsval? b) Hur beskrev eleverna sin motivationskvalité när de fått genomföra kursen idrott och hälsa 1 genom ett inriktningsval? c) Hur upplevde elevernas lärare interventionens möjligheter att tillfredsställa de psykologiska behoven hos eleverna? d) Hur arbetade elevernas lärare med behovsstödjande ledarskap i sin undervisning i interventionsgrupperna? Metod: Metoden var kvalitativa semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Relationen mellan lärare och elev : Skapandet av ömsesidig autonomi under lektionen

    Magister-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Jonatan Dagnå; Christoffer Ahl; [2022]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syfte Studien undersökte vad lärare gör för att skapa en motivationsskapande relation ur ett elevperspektiv. Denna typ av relation definierades utifrån konceptet om en “ömsesidig autonomi” inom teorin “relationship motivation theory” (RMT). LÄS MER

  5. 25. “Då får man en sån härlig känsla i kroppen, yes jag fixade det!” : En empirisk studie om hur elever i årskurs 1 motiveras i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Sofie Josefsson; Manuela Lundberg; [2022]
    Nyckelord :Self Determination Theory; Motivation; inre motivation; yttre motivation; matematik; årskurs 1; autonomi; kompetens; släktskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka vilka faktorer elever i årskurs 1 uttrycker öka deras motivation och lärande i matematik utifrån frågeställningen: Vad framträder i elevernas resonemang kring vilka faktorer som är viktiga för elevers motivation till matematikämnet? Studien grundar sig på en tematisk analys av elevintervjuer från elever i årskurs 1, och elevsvaren analyseras utifrån motivationsteorin Self Determination Theory. I tidigare forskning framkommer det att elever bland annat motiveras av att se nyttan med matematiken inför framtiden samt att olika arbetssätt motiverar dem olika mycket vilket också framkommer i den här studien. LÄS MER