Sökning: "lärare ledare"

Visar resultat 1 - 5 av 177 uppsatser innehållade orden lärare ledare.

  1. 1. Innanför en varumärkestransformation: En kvalitativ studie om den interna processen vid en varumärkestransformation

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellen Westlund; Michelle Sandqvist; Stina Lindahl; [2024-01-23]
    Nyckelord :varumärkestransformation; intern kommunikation; internt perspektiv; identitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka en varumärkestransformations process utifrån ett internt perspektiv. Detta har utförts genom åtta kvalitativa intervjuer med ledare, rektorer och lärare på två olika skolor. Detta är ett intressant ämne då det är viktigt för företag att hålla sig relevanta i dagens snabbrörliga värld. LÄS MER

  2. 2. Slöjdlärarens didaktiska process : En kvalitativ studie om slöjdlärares upplevelse av att undervisa praktisk kunskap i grundskola.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Stockholms universitet/Institutionen för ämnesdidaktik

    Författare :Veaceslav Bendersky; [2024]
    Nyckelord :Slöjddidaktik; tyst kunskap; didaktiska ramar.;

    Sammanfattning : Praktisk kunskap kräver teori och teoretisk kunskap kräver praktik. I slöjdundervisning behöver eleverna ges möjlighet att utveckla både sin kreativitet och självständighet samtidigt som eleverna måste få en grund som i vissa moment kräver en exakt reproduktion av lärarförmedlad kunskap. LÄS MER

  3. 3. Barns möjligheter till en meningsfull fritid i en socioekonomiskt utsatt stadsdel

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande; Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande

    Författare :Heidi Spooner; Anna Karlsson; [2023-10-24]
    Nyckelord :Fritidshem; samverkan; socioekonomisk status; föreningsliv; socialt kapital;

    Sammanfattning : I vårt dagliga arbete ser vi hur lärare i fritidshem är medvetna om sitt kompensatoriska uppdrag och ser samverkan med kultur- och föreningsliv som en möjlighet att ge eleverna en mer givande, aktiv och meningsfull fritid. Det övergripande syftet med denna studie är att undersöka samverkan mellan förening- och kulturverksamheter med fritidshem och skola. LÄS MER

  4. 4. Vikten och avsaknaden av struktureratoch tydligt systematiskt kvalitetsarbete avsamhällsorienterade läromedel i lågstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)

    Författare :Moa Silvborg; [2023]
    Nyckelord :edning; organisation; process; samhällsorienterade läromedel; systematiskt kvalitetsarbete; utvärdering;

    Sammanfattning : Denna studie syftar till att rapportera om hur lärare ser på metoder och processer kringdet systematiska kvalitetsarbetet kring SO-läromedel ser ut på lågstadiet samt hur lärareser på användandet av SO-läromedel inom olika aspekter. Studiens syfte är attundersöka och rapportera om skolor aktivt engagerar sig i detta arbete och hur detgenomförs av ledare och lärare, även om rektorn har ansvar för att kvalitetssäkraläromedlet eftersom det enligt Skolverket är den person som har huvudansvaret. LÄS MER

  5. 5. Hur matematiklärare anpassar undervisningen för elever med adhd : En kvalitativ studie om matematiklärares pedagogiska innehållskunskap och arbete med anpassningar för att möta elever med adhd

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Angelica Ylinenjärvi; [2023]
    Nyckelord :Adhd; mathematics teaching; PCK; relational perspective; strategies; working methods; Adhd; arbetsmetoder; matematikundervisningen; PCK; relationellt perspektiv; strategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar att matematiklärares kunskaper om adhd är låg och att det finns flera utmaningar att bemöta i matematikundervisningen hos elever med diagnosen. Den aktuella studien eftersträvar att belysa hur verksamma matematiklärare bemöter elever med diagnosen adhd, vilka strategier och metoder som fungerar och vilka utmaningar som finns i klassrumsundervisningen. LÄS MER