Sökning: "lärarens teoretiska bas"
Hittade 4 uppsatser innehållade orden lärarens teoretiska bas.
1. Metakognition : I relation till undervisning i en inkluderande skola
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Pedagogik och didaktik; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att beskriva och analysera några pedagogers tankar om begreppet metakognition i förhållande till sin egen och elevers utveckling och lärande. Studien presenterar några valda delar av forskningen om metakognition och hur denna kan knytas till barnets utveckling och lärares undervisning. LÄS MER
2. Lärares hantering av olämpliga elevbeteenden i klassrummet : En komparativ studie mellan rutinerade och nyutexaminerade lärare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudierSammanfattning : I denna studie undersöker vi hur verksamma lärare resonerar om ledarskap, med fokus på hantering av olämpliga elevbeteenden i klassrummet, samt om detta resonemang skiljer sig beroende på lärarens erfarenhet. Bakgrunden till vårt intresse för detta var både den aktiva debatten i media om bristen på ordning och reda i skolan samt det material i TV och radio som vi tagit del av vilket visar på att många nyutexaminerade lärare upplever stora problem med ledarskapet i klassrummet. LÄS MER
3. Palabras, palabras, tan sólo palabras - Un estudio sobre el aprendizaje de vocabulario en la página web glosor.eu
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för språk och litteraturerSammanfattning : Objetivo: Syftet med studien är att ta reda på om internet som resurs i inlärningen många gånger saknar den teoretiska grunden som behövs i undervisningen. Om detta är fallet vill vi även undersöka om ordinlärningssidan glosor. LÄS MER
4. Yrkeserfarenhet inom industri och skola : En studie av lärandesituationer på gymnasieskolans industriprogram
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för kommunikation och informationSammanfattning : Syftet med denna studie har varit att söka förstå centrala aspekter för yrkesämnets didaktik inom gymnasieskolans industriprogram. Detta genom att lyfta fram exempel på situationer där lärarnas erfarenheter från tidigare arbete inom industrin ger stöd till elevernas kunskapsbildning. LÄS MER