Sökning: "lärares relationskompetens"

Visar resultat 11 - 15 av 44 uppsatser innehållade orden lärares relationskompetens.

  1. 11. Konsten att bygga goda lärare-elev-relationer : Lärares berättelser om relationsbyggandet med elever och hur lärarutbildningen har förberett dem inför detta

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Basma Hamadi; Hind Mejdi; [2022]
    Nyckelord :relationskompetens; lärare-elev-relationer; lärarutbildningen; berättelseanalys; lärares upplevelser;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att undersöka hur lärare arbetar för att bygga goda lärare-elev-relationer, samt till vilken grad de upplever att lärarutbildningen har förberett dem för denna del av yrket. Mer specifikt undersöks hur lärare arbetar för att uppnå ömsesidig respekt och förståelse, reglera graden av närhet respektive distans såväl som att uppfatta och handskas med känslomässiga signaler i relationer till elever, samt till vilken grad lärarutbildningen har utvecklat deras relationskompetens i dessa avseenden. LÄS MER

  2. 12. Disharmoni och undervisningsmetoder i religionsundervisning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Monika Nilsson; Remzije Hajra; [2022]
    Nyckelord :Kontroversiell; undervisningsmetod; konflikt; religion; neutralitet;

    Sammanfattning : Syftet med denna kunskapsöversikt är att synliggöra problematik som kan uppstå i religionsundervisning, samt försöka belysa hur lärare kan planera och genomföra sin undervisning för att förhindra dessa konflikter, som kan väcka nya kontroversiella frågor som behöver diskuteras. För att uppnå syftet har följande frågor formulerats: Vilka konflikter kan uppstå i religionsundervisning? Hur kan lärare genom sin planering, undervisning och arbetsmetoder undvika dessa konflikter? Vi har använt oss av metoden: informationssökning, där sökningar i olika databaser resulterat i både nationell och internationell forskning. LÄS MER

  3. 13. Relationskompetens i relation till elevens motivation och lärande : En kvalitativ studie med lärare i gymnasiesärskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Annelie Andersson; Christina Franzén; [2022]
    Nyckelord :gymnasiesärskola; intellektuell funktionsnedsättning; holistiskt synsätt; motivation och lärande; relationskompetens; specialpedagogik;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att få fördjupad förståelse och ökad kunskap om hur några lärare upplever betydelsen av relationskompetens i relation till elevers motivation och lärande på gymnasiesärskolan. Studien synliggör vikten av att läraren möter eleven som en hel människa och möter känslor, behov och personliga mål och inte enbart den kognitiva förmågan hos eleven. LÄS MER

  4. 14. "Hur kan jag hjälpa dig?" : Lärares syn på inkludering och hantering av elever i beteendesvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Sandra Markström; Tobias Markström; [2022]
    Nyckelord :Ordningsstörande beteende; relationskompetens; ledarskap; specialpedagogiska perspektiv; tvålärarsystem;

    Sammanfattning : Det finns vissa oklarheter kring hur lärare ska hantera det ökade ordningsstörande beteendet i den svenska skolan i förhållande till inkluderingstanken. Nya delar i skollagen ger å ena sidan lärare större rätt att ingripa fysiskt vid ordningsstörande beteende samt att agera genom disciplinära åtgärder. LÄS MER

  5. 15. ”Behandla mig som normalt, bara” : En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Marcus Ejeholt; Anna Tideman Larsdotter; [2022]
    Nyckelord :treatment; relationships; relationship skills; didactics; language disorder; dld; study motivation; Bemötande; relationer; relationskompetens; didaktik; språkstörning; studiemotivation;

    Sammanfattning : Sammanfattning/Abstract Ejeholt och Tideman, Marcus och Anna (2022). ”Behandla mig som normalt, bara/ just treat me as normal”. En kvalitativ studie med fokus på relationer, didaktik och studiemotivation/ a qualitative study with a focus on relationships, didactics and study motivation. LÄS MER