Sökning: "lärares relationskompetens"
Visar resultat 6 - 10 av 44 uppsatser innehållade orden lärares relationskompetens.
6. “Man kan inte älska alla, men du skarespektera alla” : En kvalitativ studie om fem förskolläraresrelationskompetens
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mittuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskapSammanfattning : Denna studies syfte är att undersöka hur förskollärares relationskompetens ser ut och tas i uttryck i den pedagogiska verksamheten. Studien är en kvalitativ studie, där fem olika förskollärare genom en kvalitativ skuggningsmetod har skuggats under en hel arbetsdag. LÄS MER
7. Förskollärares stödjande arbetsmetoder för barn med språklig sårbarhet i förskolan.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för didaktik och lärares praktik (DLP)Sammanfattning : Arbetet med att skapa en likvärdig förskola visar sig vara utmanande ur flera aspekter, då det bland annat bygger på att förskolläraren besitter tillräcklig kunskap och har förmågan att utöva sina kompetenser. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare resonerar kring arbetet med att skapa en likvärdig förskola för barn med språklig sårbarhet. LÄS MER
8. Alltid redo att lyssna: : En kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för skolutveckling och ledarskap (SOL)Sammanfattning : Andersson, Sara (2023). Alltid redo att lyssna: en kvalitativ studie om lärares uppfattningar om relationskompetensens betydelse inom SiS skolverksamhet. Specialpedagogprogrammet, Institutionen för skolutveckling och ledarskap, Lärande och samhälle, Malmö universitet, 90h p. LÄS MER
9. "Det finns inga magiska formler" : En systemteoretisk förståelse av det specialpedagogiska samarbetet
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna studie är att bidra med kunskap om de faktorer som skapar framgång ilärares och specialpedagogers samarbete kring elever. Studiens frågeställningar är: “Vadanser specialpedagoger och lärare främjar sitt samarbete kring elever?” och “Hur förstårspecialpedagoger och lärare sitt och den andra partens ansvar för det specialpedagogiskasamarbetet?”. LÄS MER
10. Det blir så mycket enklare En studie av elevers upplevelser om lärare-elevrelationers påverkan på skolans tudelade demokratiuppdrag
Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : Skolans demokratiuppdrag att forma framtidens medborgare med demokratiska kompetenser, kunskaper och värden spelar roll i alla skolans ämnen. Vi lever i ett samhälle där det ständigt är information som man behöver orientera sig i och eleverna behöver därför utveckla medborgarkompetenser. LÄS MER