Sökning: "lärares syn luleå"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden lärares syn luleå.

  1. 1. Vad utmärker en skola för alla? : En studie om lärares syn på dagens skola

    M1-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för konst, kommunikation och lärande

    Författare :Johanna hallmin; [2023]
    Nyckelord :en skola för alla; likvärdig utbildning; inkludering; delaktighet;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare i dagens skola ser på begreppet ”en skola för alla” och likvärdig utbildning, samt vilka svårigheter som finns och hur inkludering och delaktighet kan bidra till att lyckas med detta. Metoden är kvalitativ och bygger på strukturerade intervjuer av fyra verksamma lärare som arbetar på olika skolor och i olika kommuner. LÄS MER

  2. 2. Finns det en groove: Delta : Lärares syn på rytm & samspel i musikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Martin Enkvist; [2023]
    Nyckelord :Music; rhythm; school; pedagogy; groove; phenomenology; Musik; rytm; skola; pedagogik; groove; fenomenologi;

    Sammanfattning : Att spela trummor har alltid varit en grundpelare i mitt musikliv. Någonstans i mitten av min lärarutbildning bestämde jag mig för att plocka upp trumstockarna igen och utveckla mitt trumspel. LÄS MER

  3. 3. Vad anser lärare och elever främjar elevers läslust? : En kvalitativ intervjustudie om relationen mellan lärares och elevers syn på läslust

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Fanny Eriksson; [2022]
    Nyckelord :didaktisk teori; grundskola; läsfrämjande; läslust; läsning; årskurs 3;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka relationen mellan lärares och elevers syn på läslust. För att besvara syftet utgick studien från följande frågeställningar: Vad anser elever i årskurs 3 hjälper dem att finna läslust?Vad har verksamma lärare i årskurs 3 för föreställningar om hur elevers läslust stimuleras? Eftersom jag ville ta del av lärare och elevers egna tankar valde jag att använda mig av en kvalitativ metod och närmare bestämt semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 4. Lärares syn på laborativt material

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Elise Enevoldsen; [2022]
    Nyckelord :abstrakt matematik; konkret material; laborativt material; CRA;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vad lärare har för syn på laborativt material, hur lärare väljer att arbeta med laborativt material men även hur det ser ut med material i skolan. Metoden för denna undersökning är en kvalitativ metod, bestående av semistrukturerade intervjuer. LÄS MER

  5. 5. Integrering av svenska och svenska som andraspråk : En kvalitativ studie om språkliga utmaningar och möjligheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för hälsa, lärande och teknik

    Författare :Klara Larsson; [2022]
    Nyckelord :direktintegrering; fenomenologi; förberedelseklass; svenska som andraspråk;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka klass- och SVA-lärares syn och erfarenhet på fenomenetintegrerad undervisning av ämnena svenska och svenska som andraspråk i det ordinarieklassrummet, samt SVA-elevernas möjligheter och svårigheter. Studien är en kvalitativundersökning där datainsamlingen har genomförts med semistrukturerade intervjuer med ettdeltagarantal innefattande fem aktiva lärare på totalt tre olika skolor och kommuner i norraSverige. LÄS MER