Sökning: "lärarnas pedagogisk grundsyn"

Visar resultat 1 - 5 av 7 uppsatser innehållade orden lärarnas pedagogisk grundsyn.

  1. 1. Hur lärares pedagogiska grundsyn påverkar deras didaktiska val i läs- och skrivundervisningen : En kvalitativ studie baserad på semistrukturerade intervjuer i årskurs 1–3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Isabelle Wanzelius; Stephanie Johansson Bichara; [2021]
    Nyckelord :Läs- och skrivlärande; skrivutveckling; medvetenhet; didaktiska val; pedagogisk grundsyn; stöttning; sociokulturell lärandeteori;

    Sammanfattning : Sammandrag Studien undersöker hur yrkesverksamma lärare i årskurs 1–3 arbetar med det tidiga läs- och skrivlärandet och skrivutvecklingen i undervisningen utifrån tre olika pedagogiska synsätt, samt sex olika skrivdiskurser. Studien avser även att undersöka om de lärare som deltagit utgår från någon specifik beprövad metod och om detta blir ett medvetet didaktisk val i planeringen. LÄS MER

  2. 2. För-lusten att lära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Jennie Martinsson; Sandra Johansson; [2013]
    Nyckelord :Behaviorism; dold läroplan; genus; konstruktivism; literacy; lustfyllt lärande; meningsskapande lärandemiljö; läs- och skrivinlärning; Montessori; populärkultur; sociokulturell teori; Språkbiten; Trageton;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie är att beskriva hur elever i årskurs 1 uppfattar sin läs- och skrivinlärning, samt undersöka om det finns någon skillnad i elevernas beskrivningar ur ett genusperspektiv. Eleverna i vårt urval arbetar enligt tre olika arbetssätt, Montessori-pedagogiken, Tragetonmetoden samt Språkbiten. LÄS MER

  3. 3. Pedagogisk grundsyn i centrum : En studie om lärares tankar kring lärande och kunskap inom Vägsektorns utbildningscentrum

    Master-uppsats, KTH/Skolan för teknikvetenskap (SCI)

    Författare :Sofi Kristiansson; [2009]
    Nyckelord :Pedagogisk grundsyn; vuxenutbildning; utbildningsorganisation; lärare; lärande; kunskapssyn.;

    Sammanfattning : Vägsektorns utbildningscentrum har en pedagogisk grundsyn nedskriven som dem vill ska genomsyra alla dess utbildningar och lärarna på utbildningscentrumet bör därför vara förankrade i den. Undersökningens syfte var att ta reda på hur några av lärarna inom de tekniska utbildningarna ser på lärande och kunskap för att sedan diskutera detta i relation till Vägsektorns utbildningscentrums pedagogiska grundsyn. LÄS MER

  4. 4. School development based on the experience of a few teachers from Swedish Upper Secondary Schools

    Magister-uppsats, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Ingrid Paulin-Rosell; [2009]
    Nyckelord :skolutveckling; profession; pedagogiskt ledarskap; sammanhang; delaktighet;

    Sammanfattning : Vilka möjligheter har lärare att påverka inriktningen på utvecklingsarbetet på den egna skolan? Hur identifieras utvecklingsbehoven och av vem? Vilka verktyg förfogar lärarna över för att utveckla skolan? Syftet med studien är att ta reda på den syn några lärare på gymnasiet har på sin roll i skolutvecklingsarbetet. Syftet är också att ta reda på om det finns några gemensamma mönster i lärarnas sätt att resonera kring skolutveckling och sina möjligheter att påverka. LÄS MER

  5. 5. "Jag kan inte hälla in någonting" : En narrativ studie av lärares syn på undervisning efter kompetensutveckling "Läsa - språka -skriva"

    Kandidat-uppsats, Estetisk-filosofiska fakulteten

    Författare :Anders Matson; [2008]
    Nyckelord :narrative study; literacy process; “Läsa – språka – skriva”; basic pedagogical outlook; Narrativ studie; läs- och skrivprocessen; ”Läsa – språka – skriva”; pedagogisk grundsyn;

    Sammanfattning : Denna narrativa studie handlar om tre lärares berättelse om hur de ser på barns roll och förmåga i lärandet efter att ha genomgått kompetensutveckling ”Läsa – språka – skriva”. Resultatet påvisar att det finns ett samband mellan deras synsätt och kompetensutvecklingen som har föranlett förändringar av arbetsformen och arbetssättet av lärarnas undervisning i läs- och skrivprocessen. LÄS MER