Sökning: "lärarrollen syfte"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden lärarrollen syfte.

  1. 1. Drivkrafter i skolutvecklingen. En aktionsforskningsstudie i matematikundervisning för skolår 6.

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Marita Johansson; [2023-10-13]
    Nyckelord :metodik; pedagogik; undervisningsformer; lärandeprocesser; samverkan; laborativa arbetssätt; digitalisering; digitaliserade läromedel; gruppdynamik; lärarrollen; elevperspektivet;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att genom aktionsforskning undersöka laborativa arbetssätt i matematik på grundskolenivå. I studien undersöks faktorer som påverkar elevernas lärande och vilka pedagogiska redskap som upplevs gynna elevernas kunskapsutveckling, främst med hänseende på laborativa metoder och ett empiriskt arbetssätt inom matematikundervisning. LÄS MER

  2. 2. “Vi drunknar i arbete” : En intervjustudie om arbetsmiljö och stress bland kvinnliga grundskollärare.

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Sociologiska institutionen

    Författare :Josephine Kankaala; Rebecca Christensson; [2023]
    Nyckelord :lärare; stress; ansvarsområden; arbetstempo; arbetsuppgifter; krav; kontroll; gränslöshet; roll.;

    Sammanfattning : Kontaktyrken i dagens samhälle beskrivs som högstressarbeten som främst innehas av kvinnor. Läraryrket anses vara ett av de mest utsatta arbetena utifrån press och psykisk arbetsbörda. Syftet med studien är att undersöka förhållandet mellan arbetsmiljö och stress utifrån de kvinnliga grundskollärarnas perspektiv. LÄS MER

  3. 3. Jag vill tro att jag kommer att göra rätt, men....

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Lotta Gustafsson; [2022-06-29]
    Nyckelord :Normkritisk pedagogik; normer; lågstadiet; sexualitet; könsidentitet; sex- och samlevnadsnormer;

    Sammanfattning : En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora brister i undervisningen, framför allt gällande ifrågasättandet av normer. Då en medvetenhet om normer och ett ifrågasättande av dem är relevant för undervisningen, ämnade studien att undersöka hur lågstadielärare förhåller sig till sex- och samlevnadsnormer i relation till sexualitet och könsidentitet samt hur relevant det upplevs att samtala om det med de yngre eleverna. LÄS MER

  4. 4. Lässtrategier i samband med högläsning : Lärarens arbetssätt

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Carolina Larsson; Amani Rajab; [2022]
    Nyckelord :lässtrategier; högläsning; läsutveckling; läsförståelse; ordförråd;

    Sammanfattning : Inledning Studies syfte är att undersöka hur lärare arbetar med lässtrategier i samband med högläsning i den svenska skolan. I vår studie utgår vi från två olika frågeställningar där vi ser närmare på hur lärare arbetar med högläsning och även hur lässtrategier används i samband med högläsningen. LÄS MER

  5. 5. Digitalisering i teknikundervisningen - uppfattningar och möjligheter för utvecklad digitaliserad undervisning? : Lärar- och elevperspektiv i gymnasiet och högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Dalarna/Institutionen för lärarutbildning

    Författare :Mohamed Dello; [2022]
    Nyckelord :Gymnasietekniklärare; digital kompetens; TPACK; digitala verktyg; synkront asynkront lärande; motivation;

    Sammanfattning : All teknikundervisning i Sverige innehåller digitalisering. Forskning visar att tekniklärare uppfattar digitaliserad undervisning på olika sätt, och att den påverkar lärandet och elevernas motivation. Skolverket (2017) anser att digital kompetens inte bara är ett medel för teknisk utveckling utan även ett mål i teknikprogrammet. LÄS MER