Sökning: "lärobok demokrati"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden lärobok demokrati.

  1. 1. Struktur, relevans och effektivitet : En studie om läroboksanvändningen i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå,

    Författare :Victor Cegrell; Joel Sörsäter; [2024]
    Nyckelord :Lärobok; kunskapsemfas; undervisning; samhällskunskap; gymnasiet;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att skapa kunskap om lärares användning av läroboken inom gymnasieämnet samhällskunskap för årskurs 1. Detta undersöks genom att analysera 57 lärares svar på en enkät som vi utformat. LÄS MER

  2. 2. Att lära demokrati - en kvalitativ textanalys av läroböcker i samhällskunskap

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Anneli Åkerberg; [2014]
    Nyckelord :Demokrati; Demokratiuppdrag; Kunskap; Lärobok; Samhällskunskap;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra till ökad förståelse för skolans demokrati- och värdegrundsuppdrag. Frågeställningen behandlar både kunskapssynen och vilken typ av demokrati som framställs i läroböcker i samhällskunskap för gymnasiet. Detta för att förtydliga vad som menas med skolans demokratiuppdrag. LÄS MER

  3. 3. Lgr 11 och Samhälle i dag 9 Fokus : En jämförande analys av ideologier

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Väst/Avd för utbildningsvetenskap och språk

    Författare :Stefan Kantola; [2014]
    Nyckelord :Lgr 11; läroböcker;

    Sammanfattning : Bakgrund: Enligt Skolverkets rapport Läromedlens roll i undervisningen (2006) använder lärare i grundskolan läromedel, ofta en lärobok, som huvudsakliga utgångspunkt i planeringen av undervisningen, men även som verktyg i själva undervisningen. I samma rapport framgår att lärare ofta anser att om de bara följer en lärobok säkerställer det att undervisningen följer läro- och kursplaner. LÄS MER

  4. 4. Engelska som demokratiämne: En analys av två läroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Karl Steen; [2010]
    Nyckelord :engelska; kultur; kommunikation; läromedelsanalys; demokrati;

    Sammanfattning : Steen, Karl (2010). Engelska som demokratiämne: En analys av två läroböcker. (English as a Subject that Promotes Democracy: An Analysis of two Textbooks). Skolutveckling och ledarskap, Examensarbete, Lärarutbildningen 90hp, Malmö högskola. LÄS MER

  5. 5. Demokrati förmedlat - En analys av demokrati i samhällskunskapsläroböcker

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Lärarutbildningen (LUT)

    Författare :Tommy Olsen; Alex Danborg; [2010]
    Nyckelord :Demokrati; Lärobok; Läroboksanalys; Samhällskunskap; Textanalys;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att se på vilket sätt läroböcker i samhällskunskap lyfter fram olika demokratiska aspekter och vad som krävs av oss som lärare vid användandet av läroböcker vid undervisning om och i demokrati. I denna undersökning används tre demokratiteorier vilka är val- deltagar- och samtalsdemokrati. LÄS MER