Sökning: "läromedel historia mellanstadiet"
Visar resultat 11 - 15 av 22 uppsatser innehållade orden läromedel historia mellanstadiet.
11. Den modiga mannen och hans svaga kvinna : En litteraturstudie över jämställdhetsperspektivet i läromedel i historia
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Läromedel ligger till grund för stora delar av historieundervisningen och det är därför viktigt att veta att läromedlen förhåller sig till läroplanens mål, dock finns det inga krav på att ett läromedel måste förhålla sig till läroplanen. Forskning belyser att lärare sällan granskar de läromedel som används. LÄS MER
12. Är HBTQ+ historia närvarande i historieundervisningen? : En kvalitativ intervjustudie med verksamma grundlärare åk 4–6
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för humaniora och samhällsvetenskapSammanfattning : Syftet med detta självständiga arbete är att undersöka om och i så fall hur Skolverkets formuleringar om värdegrund och skolans uppdrag tillämpas i svenska läromedel och i undervisningen i historia på mellanstadiet. Detta genom att göra intervjustudier med verksamma lärare för att undersöka närvaron av HBTQ+ historia i undervisningen. LÄS MER
13. Hur framställs historiska karaktärer? : En uppsats kring hur genuskontraktet framträder i historieboken
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för samhälls- och kulturvetenskap (from 2013)Sammanfattning : Detta arbete syftar till att undersöka hur genuskontraktet är konstruerat i historieläromedel för årskurs 4-6. Detta har undersökts genom att analysera vilka maskulinitetsdrag som påbjuds läromedlets läsare genom dess narrativ. Undersökningen är genomförd på två versioner av ett läromedel som givits ut under två olika decennier. LÄS MER
14. His-story? : En innehållsanalys av tre läromedel i historia mot årskurs 4–6 ur ett genusperspektiv.
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälleSammanfattning : Läromedel används flitigt i skolan, och många gånger fungerar de som den huvudsakliga källan för kunskap som lärare grundar sin undervisning på. Läromedel granskas inte längre av staten, och lärare hinner inte heller granska dem. LÄS MER
15. Kan Gustav Vasa hjälpa elever i mellanstadiet att utveckla ett historiemedvetande? : en läromedelsanalys i historia
Magister-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och ITSammanfattning : Ett syfte med historieundervisning för elever i årskurs 4–6 är att utveckla ett historiemedvetande vilket ligger till grund för denna undersökning. Studien utgår från Karl-Ernst Jeismanns definition av begreppet historiemedvetande som beskriver hur ett historiemedvetande aktiveras och utvecklas genom multikronologi, vilket innebär att de tre tidsdimensionerna, dåtid, nutid och framtid synliggörs. LÄS MER