Sökning: "läroplan mål engelska"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden läroplan mål engelska.

  1. 1. Literature Education and English as a World Language : Various countries’ representation in literary texts in coursebooks in English education for upper secondary school in Sweden.

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för språk, litteratur och interkultur (from 2013)

    Författare :Hollie Muir; [2019]
    Nyckelord :English education; upper secondary school; literature education; English as a world language; engelskundervisning; gymnasieskola; litteraturundervisning; engelska som världsspråk;

    Sammanfattning : This essay aims to investigate which countries and geographical regions are most prevalent in literary texts in coursebooks published before and after the curriculum change in 2011, as well as determining if there is a greater diversity of countries and regions represented in the coursebooks published after 2011. A content analysis was used as well as studies by various researchers to investigate the literary texts in the coursebooks. LÄS MER

  2. 2. Två länders läroplaner : En jämförelse av Englands och Sveriges läroplaner för barn i förskoleålder med inriktning på värdegrund, mål och utvärdering

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Emma Olsson Röst; [2019]
    Nyckelord :Curriculum; curriculum theory; early years education; England; Sweden; England; förskola; läroplan; läroplansteori; Sverige;

    Sammanfattning : I detta examensarbete presenteras en jämförelse av läroplaner i England och Sverige för barn upp till fem års ålder. Denna jämförelse görs för att kunna se skillnader mellan de olika läroplanernas innehåll för att besvara frågorna; Hur skiljer sig innehållet mellan Englands och Sveriges läroplan för barn i förskoleålder? Leder skillnaderna i läroplanernas innehåll till att de har olika läroplanskoder? Examensarbetet inleds med en genomgång av läroplansteori och en presentation av hur Englands Early Years Foundation Stage framework och Sveriges Läroplan för förskolan 2018 växt fram. LÄS MER

  3. 3. Ett betydelsefullt samarbete mellan vårdnadshavare och förskollärare : En kvalitativ studie om förskollärares förutsättningar att genomföra förskolans uppdrag ur ett interkulturellt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för lärarutbildning

    Författare :Linn Frykholm; Anna Konstandeliasz; [2019]
    Nyckelord :Förskola; interkulturellt perspektiv; delaktighet; inflytande; vårdnadshavare;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka vilka förutsättningar förskollärare anser att de har för att kunna erbjuda vårdnadshavare som inte kan svenska och engelska delaktighet och inflytande i förskolan. I studiens tidigare forskning kan det utläsas att ett fungerande samarbete mellan vårdnadshavare och pedagoger är grundläggande för att barnet ska kunna nå sina mål i förskola och skola (Sandberg & Vuorinen 2007). LÄS MER

  4. 4. Drama som pedagogisk metod i språkundervisningen : En kvalitativ studie om språklärares uppfattningar och erfarenheter om  arbete med drama i språkundervisningen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för utbildningsvetenskap

    Författare :Tanja Dombaj; [2015]
    Nyckelord :Drama som metod; språk; kommunikation; läroplan; fenomenologi; språklärare; grund- och gymnasieskola;

    Sammanfattning : Abstrakt   Studiens fokus ligger på att beskriva hur och varför språklärare i engelska, svenska samt svenska som andra språk på grundskole- och gymnasienivå använder pedagogiskt drama som metod i språkundervisningen. Syftet är också att undersöka hur språklärare kopplar drama som metod i språkundervisningen till läroplanen. LÄS MER

  5. 5. Tankeslöjd : en undersökning av hur slöjdlärare undervisar i de processdelar som inte är direkt knutna till själva tillverkandet i slöjden.

    M1-uppsats, Institutionen för estetiska ämnen i lärarutbildningen

    Författare :Andreas Neves; [2009]
    Nyckelord :Slöjd; slöjdprocess; metodik; läroplan;

    Sammanfattning : Detta arbete har fokuserat på hur slöjdlärare undervisar slöjdprocessens faser som inte direkt knytet till tillverkandet av produkten, som i denna uppsats benämns med begreppet tankeslöjd. Åtta lärare har intervjuats med syfte att ta reda på hur de anpassat sin metodik för att eleverna ska uppnå de mål som kursplanen för slöjdämnet fastslagit, samt att deras motiveringar till sitt förfarande. LÄS MER