Sökning: "läseböcker."

Visar resultat 1 - 5 av 65 uppsatser innehållade ordet läseböcker..

  1. 1. Jämställdhet och genus i en föränderlig skola : en ideologikritisk analys av läseböcker för undervisning i svenskämnet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Wilma Junger; Madelia Sörensson; [2023]
    Nyckelord :jämställdhet; genus; kön; könsmönster; könsstereotyper; läroplaner; svenska; läseböcker; årskurs 1-3;

    Sammanfattning : Det svenska demokratiska samhället strävar ständigt mot att alla människor ska ha lika värde och rättigheter. I såväl lagar som skolans styrdokument framgår det att jämställdhet ska råda och att ingen ska diskrimineras på grund av sitt kön. LÄS MER

  2. 2. Varför syns vi inte? : En undersökning av representation och framställning av diskrimineringsgrunderna kön, etnisk tillhörighet och funktionsnedsättning i läseböcker och skönlitteratur.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Reem Saba; Josefin Tidlund; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  3. 3. Läromedelsanalys i svenskämnet : En multimodal textanalys av ABC-Klubbens läseböcker för årskurs 3

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Linda Lohi; Veronica Sundkvist; [2023]
    Nyckelord :Multimodalitet; socialsemiotik; analys; läromedel; läsförståelse; läsnivåer;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är flödet av information i form av texter och bilder stort och elever behöver en god läsförståelse samt verktyg för att tolka dessa. Ett av de tidigaste möten elever har med samhällsinformation är genom skolan och de läromedel som används för att förmedla kunskap. LÄS MER

  4. 4. Inkluderande läseböcker? : en läromedelsanalys av två läseböcker gällande inkludering

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Filippa Mikalsen; Regine Grana Flygt; [2023]
    Nyckelord :Läromedelsanalys; läseböcker; inkludering; diskrimineringsgrunder;

    Sammanfattning : En läromedelsanalys har utförts av två läseböcker, Nyckeln till skatten (2013) och Den gåtfulla tavlan (2021) med fokus på hur inkluderande dessa är gällande fyra diskrimineringsgrunder, kön och genus, sexuella läggningar, etnicitet och funktionsnedsättning. I analysen undersöks även om det har skett någon utveckling inom dessa ämnen i relation till böckernas utgivningsår. LÄS MER

  5. 5. Skolverkets bedömningsstöd - Vad händer sedan?

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Lise-Lotte Åstrand; Marie-Louise Karlberg; Maria Ekelin; [2022-10-14]
    Nyckelord :screening; bedömning; läsinlärning; tidig upptäckt; tidig insats;

    Sammanfattning : Skolverket gav 2016 ut det nya bedömningsstödet för svenska, svenska som andraspråk och matematik i årskurs 1-3 och beslut togs att bedömningsstödet skulle vara obligatoriskt för årskurs 1 (Utbildningsutskottets betänkande 2015/16: UbU4). Kritik kring bedömningsstödet har framförts då det gäller brist på tydlighet för den fortsatta läsundervisningen samt att bedömningsstödet riskerar att inte identifiera alla elever som är i behov av tidiga insatser (Dyslexiföreningen, 1/2019). LÄS MER