Sökning: "läsinlärning svårigheter"

Visar resultat 16 - 20 av 42 uppsatser innehållade orden läsinlärning svårigheter.

  1. 16. Hur undervisas elever med läs- och skrivsvårigheter : En kvalitativ studie med kvantitativa inslag om hur utvalda lärare undervisar elever med läs- och skrivsvårigheter i åk 1-3

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elin Sahlin; Jessica Thorsén; [2019]
    Nyckelord :diagnoser; elever; individ; läsinlärning; lässvårigheter; skrivinlärning; skrivsvårigheter; stöd; årkurs 1–3;

    Sammanfattning : Syftet med föreliggande studie är att fördjupa kunskapen i hur lärare kan individanpassa undervisningen för elever i behov av särskilt stöd inom läs- och skrivinlärningen i åk 1-3. Vi fokuserar vår studie på att undersöka hur utvalda lärare arbetar med läs- och skrivinlärningen för barn i åk 1–3 och vilka hjälpmedel som finns till elever som är i behov av särskilt stöd. LÄS MER

  2. 17. Lärares och förskollärares uppfattningar om arbetet med barn i svårigheter i lässituationer

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Miriam Boman; [2018]
    Nyckelord :Fenomenografi; Lärares upplevelser; Extra anpassningar; Läsning; Pedagogiska strategier; Läsinlärning; Lässvårigheter; Förskola; Grundskolans tidiga år;

    Sammanfattning : Läsning har varit föremål för Skolverkets uppmärksamhet de senaste åren. Bland annat genom Läslyftet har Skolverket arbetat för att lyfta läsresultaten i Sverige. Den här uppsatsen fokuserar på förskollärares och lärares uppfattningar om vad som är viktigt i arbetet med barn med svårigheter i lässituationer. LÄS MER

  3. 18. Nivåbaserade läseböcker : Att utgå från samma berättelse vid frågan om nivåbaserade läseböcker eller inte?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Therese Lindblom; Peggy Stenius Johnson; [2018]
    Nyckelord :leveled reading; Den magiska kulan; nivåbaserade läseböcker; läsinlärning; läromedel; lättläst; nybörjarläsning;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att undersöka hur tre olika nivåer av samma läsebok anpassas för att anses vara lättlästa och passa elever som befinner sig i nybörjarstadiet av sin läsning. Böckerna som analyseras är läseböcker för årskurs ett, uppdelade i tre olika nivåer och utgår från samma berättelse av titeln, Den magiska kulan. LÄS MER

  4. 19. Ibland litar jag på mig själv. : En intervjustudie ur elevperspektiv kring skolsjälvbild/ academic self-concept, utifrån hanterbarhet och begriplighet kopplat till särskilt stöd.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Andrea Boras; Birgitta Helgesson; [2018]
    Nyckelord :Sense of coherence; special needs; learning to read; learning to write; self-image; academic self-concept; KASAM; behov av särskilt stöd; läsinlärning; skrivinlärning; självbild; skolsjälvbild;

    Sammanfattning : Syftet med intervjustudien är att beskriva några elevers känsla av begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet av sin skolvardag utifrån det särskilda stöd som ges i relation till språk, - läs – och skrivutveckling. Undersökningen utgår från ett elevperspektiv med fokus på elevernas upplevelser och uppfattningar av sin skolvardag kopplat till hinder och svårigheter de möter kring skoluppgifter de får i skolan. LÄS MER

  5. 20. Undervisningen i förskoleklass och i årskurs 1 ska vara så bra att eleverna vaccineras mot lässvårigheter : En fördjupad förståelse av finska och svenska speciallärares arbete för att främja läsinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Louise Arbstig Holm; Ulrika Hedman Norén; [2017]
    Nyckelord :fenomenografi; Finland; läsinlärning; tidiga insatser; speciallärarrollen; Sverige;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen av finska och svenska speciallärares arbete för att främja läsinlärningen. Nutidens samhälle kräver en god läs- och skrivförmåga. LÄS MER