Sökning: "låga kunskaper matematik"

Visar resultat 11 - 15 av 20 uppsatser innehållade orden låga kunskaper matematik.

  1. 11. Hur arbetar speciallärare och matematiklärare med elever i matamatiksvårigheter?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Susanna Ödgren; [2017]
    Nyckelord :extra anpassningar; matematisvårigheter; relationellt perspektiv; representationsfaser; specialpedagogiska förklaringsnivåer; taluppfattning;

    Sammanfattning : Med "En skola för alla", menas att det är skolans ansvar att anpassa sig, då alla barn skall ges rätt till inlärning och känna delaktighet oavsett svårigheter. De senaste åren har de låga resultaten i matematik i PISA undersökningarna larmat om att det är något i matematikundervisningen som måste göras. LÄS MER

  2. 12. Återkommande kartläggning av elevers läs- och skrivförmåga - Hur en systematisk kunskapsuppföljning används i en kommun

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Paula Wiktorell; [2016-07-06]
    Nyckelord :programteori; systematisk kunskapsuppföljning; kartläggning; ; läs- och skrivförmåga; läs- och skrivsvårigheter;

    Sammanfattning : Bakgrund och syfte: Syftet med denna studie har varit att undersöka och utvärdera en kommuns användande av en årligt återkommande kunskapsprövning när det gäller elevers kunskaper i läsning och skrivande. Denna systematiska kunskapsuppföljning omfattar alla grundskolans årskurser och inkluderar förutom läsning även matematik och engelska. LÄS MER

  3. 13. Kan elever ordet faktor? : En analys av vad som kan vara problematiskt med matematikuppgifter för flerspråkiga elever

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Johansson; Sandra Eklund; [2016]
    Nyckelord :Matematik; flerspråkiga elever; kognitivt krävande; kontext; skolspråk; vardagsord.;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka språkliga problem som flerspråkliga elever kan ställas inför när de möter uppgifter inom matematikämnet. För att kunna göra detta och för att få ett stort underlag av elevresultat har vi utgått från matematikuppgifter från TIMMS 2011, som är en internationell studie. LÄS MER

  4. 14. Lärares arbete för att hjälpa elever i matematiksvårigheter : Stöttande av affektiva sidor och matematiklärande

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/Utbildningsvetenskap

    Författare :Lisa Blomberg; [2015]
    Nyckelord :Matematiksvårigheter; affektiva aspekter; undervisningsmetoder; dyskalkyli; konkret till abstrakt;

    Sammanfattning : PISA undersökningarna har visat att svenska elevers matematikkunskaper är låga jämfört med elever i andra länder. Det är något som blivit omdiskuterat. För att förändra det här krävs det att lärare besitter pedagogiska kunskaper. LÄS MER

  5. 15. Om elevers förkunskaper inför gymnasiematematiken. Analys av elva årgångar matematikdiagnoser från en medelstor svensk gymnasieskola

    Master-uppsats,

    Författare :Bengt Andersson; [2013-01-08]
    Nyckelord :diagnos; matematikdidaktik; aritmetik; taluppfattning;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med uppsatsen är att utgående från elva års diagnosresultat från en gymnasieskola analysera elevernas kunskaper i matematik, främst inom områdena taluppfattning och aritmetik. Av speciellt intresse är de elever som uppvisar svagast resultat. Ett syfte är även att diskutera diagnosens egenskaper som mätinstrument. LÄS MER